http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
سه شنبه 31 شهريور 1394
اقتصاد دیجیتالی رونق‌آفرین است
اقتصاد دیجیتالی رونق‌آفرین است

​فقط اگر رشد شمار کاربران اینترنت و تلفن همراه را در نظر داشته باشیم، رونق‌گیری تجارت الکترونیکی و تجارت همراه تعجبی ندارد. به‌رغم رکود اقتصادی، هزینه‌کرد برخط در بيشتر بازارها حالت پررونقی دارد.

فقط اگر رشد شمار کاربران اینترنت و تلفن همراه را در نظر داشته باشیم، رونق‌گیری تجارت الکترونیکی و تجارت همراه تعجبی ندارد. به‌رغم رکود اقتصادی، هزینه‌کرد برخط در بيشتر بازارها حالت پررونقی دارد. ارتباطات جدید و تحولات نرم‌افزاری به‌طور فزاینده‌ای به خرده‌فروشان امکان داده است تا با استفاده از تمام مجاری موجود فروش (افزاره‌های همراه، رایانه‌ها، تلویزیون، رادیو، ارسال مستقیم پستی و غیره) محصولات خود را بفروشند. در محیط کنونی تعامل دیجیتالی، مفهوم اقتصاد شراکتی در حال اوج‌گیری است. تحولات جدیدی در حال شکل‌گیری است که کارآفرینان پیشگام راهگشای آن بوده‌اند؛ کارآفرینانی که در محیط اینترنت برای معاملات مردم فضا ایجاد کردند. اکنون به‌طور روزافزونی با وبگاه‌هایی مواجه می‌شویم که برای شغل‌های نامتعارف با اطلاعیه‌ کوتاهی متقاضی پیدا می‌کنند. تجارت الکترونیکی برای گروه‌های بزرگ‌تری از مردم فرصت پدید می آورد.
خرید سیار یکی از موضوعات داغ است و بازار تجارت سیار با آهنگی سرسام‌آور در حال رشد است. این رونق شدید سرانجام فروکش می‌کند، اما تجارت سیار به لطف نسل جوان و سیارمحوری‌اش تا سالیانی چند یکی از حوزه‌های پررشد باقی می‌ماند. با توجه به آنکه مصرف‌کنندگان به هنگام خرید برخط هرچه بیشتر به تلفن همراه هوشمند متکی می‌شوند تجارت سیار همچنان رشد سریع‌تری از کل تجارت الکترونیکی خواهد داشت و بنابراین سهم فزاینده‌ای از بازار تجارت الکترونیکی خواهد داشت.
موفقیت عظیم تجارت سیار با برنامه‌های کاربردی پیوند دارد که محبوبیت فزاینده‌ای دارند. این برنامه‌ها بی‌خطر، سریع، مناسب و دارای کاربری ساده هستند. در بازار جهانی تجارت سیار خریداران استفاده از برنامه‌های کاربردی را به استفاده از مرورگرها ترجیح داده‌اند. طرح‌های تجاری به‌طور فزاینده‌ای به این برنامه‌ها گره خواهند خورد که رشد بیشتر تجارت سیار را به دنبال خواهد آورد، به‌خصوص ظهور برنامه‌های کیف پول سیار نقطه عطف مهمی در بخش پرداخت سیار است. 
اقتصاد دیجیتالی در صنعت نشر نیز دگرگونی بزرگی ایجاد کرده که از چاپ دیجیتالی گرفته تا رایاکتاب‌ها می‌توان جلوه‌های این دگرگونی را مشاهده کرد. یکی از معایب این دگرگونی، آسان شدن بیش از حد خودانتشاری است، به‌طوری که بازار پر شده از کتاب‌های کم‌کیفیت و دارای ویرایش ضعیف. 
ضعف کیفیت رایاکتاب‌ها موجب شد تا در اوایل سال جاری میلادی، مطبوعات از رونق دوباره‌ کتاب‌های عادی و پایان یافتن دوران رونق رایاکتاب‌ها خبر دادند. اما آمار نشان می‌دهد که فروش کتاب‌های چاپی در سال 2014 اندکی افزایش داشت ولی رشد فروش رایاکتاب‌ها بیشتر بود و همچنان سهم‌شان از کل بازار کتاب رو به افزایش است.
 تبلیغات و بازاریابی در عصر دیجیتالی
تبلیغات تغییرات ریشه‌ای کرده است و همچنان در حال تغییر است. سود بازار تبلیغات سنتی سالی 5 تا 10 درصد افت می‌کند و به همین دلیل تحت فشار مداوم قرار دارد. با تحلیل داده‌ها می‌توان به ضعف طرح تجاری تبلیغات سنتی و سایر بخش‌های متاثر از اقتصاد دیجیتالی پی برد و این‌گونه طرح‌های تجاری به دگرگونی نیاز مبرم دارند. تبلیغات‌کنندگان هرچه بیشتر با قدرت کلان‌داده‌ها آشنا می‌شوند و خواستار داده‌های کمّی و عینی در تبلیغات‌شان هستند. کارزارهای تبلیغاتی به‌گونه‌ای فزاینده با اهداف پیوند یافته‌اند؛ یعنی اهداف را از پیش  تعیین می‌کنند و نتایج را با آنها محک می‌زنند. پول دریافتی دفاتر تبلیغاتی هم به موفقیت کارزارهای تبلیغاتی بستگی دارد، کارزارهایی که کارایی هزینه‌های‌شان رو به افزایش است.
شرکت‌های صاحب رسانه‌های اجتماعی به‌طور فزاینده‌ای در حوزه‌ انتشار تبلیغات اهمیت پیدا می‌کنند و با شبکه‌های صداوسیمایی تجاری یک فرق مهم دارند. این شرکت‌ها راجع به مصرف‌کنندگان‌شان داده‌های با ارزشی دارند و از این طریق پول در می‌آورند. مصرف‌کنندگان علاقه‌مندند با شرکت‌های فعال در اقتصاد دیجیتالی تشریک داده‌ای داشته باشند، ولی رعایت نکردن حریم خلوت‌شان برایشان ناخوشایند است. 
از سوی دیگر بسیاری  از شرکت‌های درگیر در تحلیل کلان‌داده‌ها از نتایج آن خرسند نیستند؛ بنابراین نظام بهتر آن است که وضعیت برد-برد برای هر دو طرف عرضه و تقاضا وجود داشته باشد.
 خرده‌فروشی برخط
فروش برخط سالی 20 تا 30 درصد رشد داشته است، ولی سهم آن از کل بازار هنوز در اوایل سال 2015 کمتر از 10 درصد است. 
بسیاری از کاربران می‌گویند به‌دليل گزینه‌های تحویل، قیمت، راحتی و دسترس‌پذیری به سراغ خرید برخط می‌روند. خرده‌فروشان الکترونیکی گزینه‌های بسیاری برای تحویل ارزان کالا دارند. پایین بودن هزینه‌ راه‌اندازی چنین کسب‌وکارهایی و حداقل بودن موانع ورود به این بازار موجب شده است بسیاری از بنگاه‌ها به این روش فروش مستقیم روی بیاورند.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200