http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
يكشنبه 3 مرداد 1395
چالش‌های استفاده از فرصت نوآوری فناوری‌های جدید پخش
چالش‌های استفاده از فرصت نوآوری فناوری‌های جدید پخش

تا کنون در سه شماره اخیر عصر ارتباط، به شرح توصیه‌های یونسکو و سازمان ملل متحد در خصوص حل چالش‌های بهره‌برداران پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی همگانی پرداخته‌ام و به اهمیت عقلایی‌سازی فرایندهای سازمانی نهادهای ملی پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی همگانی اشاره کرده‌ام.


 قطع‌نامه شماره 1 شورای وزیران اروپا درمورد ویژگی‌های بهره‌بردار پخش همگانی
اندیشه تحکیم هویت ملی، به‌تدریج به ترویج همبستگی اجتماعی و حفظ یکپارچگی و ستیز با هرگونه تبعیض گرویده است. اما نکته مهم‌تر این است که این تنها دو وظیفه از میان وظایف بسیاری است که دولت‌ها بر عهده بهره‌برداران دولتی پخش همگانی می‌گذارند. سایر وظایفی که - برای مثال- قطع‌نامه شماره 1 شورای وزیران اروپا بیان کرده و بر عهده بهره‌برداران دولتی پخش همگانی در اروپا گذارده، عبارتند از:
* تثبیت مرجعیتی برای تمام آحاد مردم؛
* فضایی برای گفت‌وشنود و طرح مباحث عمومی؛
* خبرگزاری فراگیر؛
* تولید و پخش برنامه‌های اخلاقی، تکثرگرا، نوآورانه و با کیفیتی عالی؛
* پخش برنامه‌هایی با جاذبه بالا و مورد توجه مخاطبان ویژه‌نگر؛
* تولید و پخش برنامه‌هایی حاوی نظریه‌های فلسفی و دینی متفاوت
* پخش برنامه‌هایی که تنوع فرهنگی مردم را ارج نهند. 
در عین حال، حق دیگری برای دولت‌ها به رسمیت شناخته شده است، حاکی از این که:
* دولت‌ها در تعریف ماموریت بهره‌برداران دولتی پخش همگانی خود آزادند، مگر ماموریت‌هایی که از پیش به روشنی تعریف شده‌اند و بازتاب‌دهنده منافع و علايق عموم شهروندان هستند.
رادیوتلویزیون و فناوری‌های نوین پخش دیجیتالی
فناوری‌های نوین اساسا مسیر فعالیت همه انواع بهره‌برداران پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی همگانی و تجاری را دگرگون می‌کنند. این دگرگونی، بسیار فراتر از مساله تغییر شیوه‌های ضبط و پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی است؛ زیرا باعث تغییرات عمیق در تراز محتوای برنامه‌های رادیوتلویزیونی می‌شود. برای مثال، دگرگونی‌های فنی، نه تنها کار تکثیر و ازدیاد تعداد کانال‌هایی را که اکنون به عموم مردم عرضه می‌شوند، آسان کرده، بلکه به‌خاطر امکان اِفراز مخاطبان و دسته‌بندی آنها، تولید و پخش برنامه‌های مورد علاقه هر دسته از مخاطبان را ممکن کرده است. در ضمن، اینترنت هم مزید بر علت شده و به بهره‌برداران پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های اطلاعاتی خود را بسیار گسترده‌تر از سابق کنند، به‌گونه‌ای که برخی از آنها ممکن است در قالب تعریف سنتی از مفهوم "بهره‌بردار پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی" نگنجد، فعالیت‌های جدیدی، مانند: میزبانی اینترنتی محتواهای تولیدشده توسط کاربران در نزد بهره‌بردار پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی مربوط؛ و این، یعنی: حفاظت از داده‌هایی که توسط بهره‌بردار پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی تولید نشده است.
این دگرگونی‌ها تعدادی از چالش‌های جالب توجه را درباره نقش و سوگیری بهره‌برداران پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی مطرح می‌‌کنند.
شماری از بیانیه‌های رسمی ‌که توسط تقریبا همه دولت‌ها تایید و تصدیق شده‌اند، روشن می‌سازند که بهره‌برداران پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی همگانی باید قادر باشند بر فراز تمام پایگان‌ها و سلسله مراتب موجود و قابل دسترسی برای پخش دیجیتالی برنامه‌های رادیوتلویزیونی فعالیت کنند و اجرای این درخواست، بسیار جدال‌برانگیز است. بهره‌برداران پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی همگانی باید قادر باشند از فرصت نوآوری فناوری‌های ارتباطی جدید استفاده کنند.
مشخصه اصلی بهره‌برداران پخش همگانی: اجرای تعهد خدمات عام
تعهد به واگذاری خدمات عام (USO) یا به بیان درست‌تر: واگذاری "دسترسی عام و خدمات عام" به اقشار آسیب‌پذیر شهروندان و ارایه دسترسی عام و خدمات عام یا Universal Access & Universal Service به ایشان، اصولا مشخصه اصلی بهره‌برداران پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی همگانی است.
با این وصف، همچنان که سامانه‌های پخش رادیوتلویزیونی مستمرا توسعه می‌یابند و دگرگون می‌شوند، "دسترس‌پذیری عمومی‌ به خدمات عمومی"، مثل: اتصال‌پذیری به اینترنت، ممکن است وابسته به عواملی خارج از کنترل بهره‌بردار پخش همگانی باشد.
در پیوند نزدیک با معضل مذکور، این اندیشه مطرح می‌شود که بهره‌برداران پخش همگانی به منابع مالی کافی و مهارت‌ها و تخصص‌های فنی نیاز دارند تا قادر باشند در بازار حضور داشته باشند و وظایف خود را با استفاده از پایگان‌ها یا سلسله مراتب ارتباطی جدید عرضه کنند. تاهنگامی‌که تامین مالی به شیوه سنتی یعنی بودجه‌ریزی دولتی، معتبر باقی بماند، منابع مالی مکمل، مثل: مطالبه هزینه‌ای بابت خدماتی بیشتر شخصی‌شده که فناوری‌های نوین عرضه می‌کنند، می‌تواند بخشی از کمبود بودجه را که سازمان‌های پخش همگانی مثل صداوسیمای ج.ا.، سال‌ها است که مبتلا به آن هستند جبران کند.
 اندیشه وحدت‌آفرین دیگری که مطرح است، در رابطه با استفاده از امکاناتی است که فناوری‌های نوین برای اجرای آسان تعهد خدمات عام (USO) ایجاد کرده‌اند و البته دسترسی عام را نیز در بر می‌گیرند ولی به معنای ژرف‌تر آن، یعنی: برنامه‌هایی که پاسخگوی نیاز همگان به‌خصوص اقشار آسیب‌پذیر و مستضعفان است.
بهره‌برداران پخش همگانی، باید فناوری‌های نوین را به خدمت گیرند تا قابلیت دسترسی خدمات خود را افزایش دهند و خدمات جدیدی چون خدمات تعاملی و خدمات رسانه‌های درخواستی را عرضه کنند، به‌طوری که همه مخاطبان را جذب کنند، به‌ویژه جوانان را.
 مخاطب قراردادن همه اقشار به‌خصوص جوانان
بهره‌برداران مختلف خدمات پخش همگانی «باید قادر باشند، هم محتواهای عمومی ‌و ویژه؛ و خدمات تعاملی شخصی‌شده به‌علاوه خدمات درخواستی را عرضه کنند. آنها باید همه نسل‌ها به‌ویژه نسل جوان را مورد خطاب قرار دهند و آنها را در اَشکال فعال ارتباطات درگیر سازند، مشوق تهیه و تدارک محتواهای ساخته و پرداخته شده از سوی کاربران باشند و مروج سایر الگوهای مشارکتی. این بدان معنی است که فناوری‌های نوین، قابلیت این بهره‌برداران را تا رسیدن به مخاطب، به‌ویژه به نسل جوان، فعالانه ارتقا می‌دهد. این توصیه‌نامه، همین اندیشه را در رابطه با اقلیت‌ها و پیرمردان و پیرزنان تکرار و تصریح می‌کند. استانداردهای بسیاری به‌گونه‌ای مشابه، مطرح می‌کنند که: از فناوری‌های نوین باید همچنین برای پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی مورد نیاز بخش ازکارافتاده، معلول و ناتوان جمعیت استفاده کرد. راه دیگری که حرکت در راستای آن را می‌توان از بهره‌برداران پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی همگانی طلب کرد، این است که آنها با استفاده از فناوری‌های نوین و ایجاد تسهیلاتی برای «برپایی گسترده‌تر مناظرات دموکراتیک، قابلیت‌های خود را برای انجام بهتر رسالت‌شان ارتقا دهند.» این مهم نباید تنها به مشارکت‌جویی در ایام انتخابات محدود شود بلکه باید همچنین «فرایندهای تصمیم‌سازی و همه شئون زندگی عمومی» را شامل شود. سخن کوتاه: از بهره‌برداران پخش برنامه‌های رادیوتلویزیونی همگانی درخواست می‌شود به‌طور گسترده از فناوری‌های نوین به‌منظور آسان کردن و گسترش اطلاع‌رسانی و خدمات‌رسانی عمومی‌استفاده کنند.
منبع: عصرارتباط
نويسنده: عباس پور خصاليان


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200