http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
ظـهور شـوالـیه تاریــکی
ظـهور شـوالـیه تاریــکی

بت‌من از جمله شخصیت‌هایی است که محبوبیت بسیار زیادی دارد و در چندسال گذشته در دنیای بازی‌ها بسیار خوش درخشیده است. استودیو Rocksteady توانست بت‌من را با شکل و شمایلی جدید به دنیای بازی‌ها معرفی کند. ابرقهرمان دوست‌داشتنی صنعت بازی، سینما و کتاب‌های کمیک در سال‌های گذشته صنعت بازی را به‌ لرزه در‌آورد.

دو بازی Batman: Arkham Asylum‌ و ‌Batman: Arkham City آن‌قدر زیبا و هیجان‌انگیز بودند که فصل جدیدی را در سبک ابرقهرمان‌ها آغاز کردند. بازی Batman: Arkham City به‌قدری زیبا بود که پس از یک‌سال توسط استودیوی تازه‌تاسیس Warner Bros Montreal برای پلتفرم Wii U پورت شد، اما درست درحالی‌که خیلی‌ها فکر می‌کردند Rocksteady درحال ساخت نسخه جدید سری بازی‌های بت‌من است، کمپانی Warner اعلام کرد که بازی Batman: Arkham Origins توسط استودیوی Montreal ساخته می‌شود؛ استودیويی که به‌عنوان اولین تجربه‌ بازی‌سازی خود عنوان بزرگی مانند Arkham City را برای Wii U پورت کرده بود، اکنون وظیفه ادامه این سری محبوب را به‌ عهده گرفته است. این بازی درحالی ساخته شد و راه بازار را در پيش گرفت که نام بزرگی مانند Rocksteady روی تیم‌ سازنده آن سایه انداخته بود و بسیاری از بازیکنان نیز انتظار داشتند بازی جدید بتواند موفقیت نسخه‌های قبلی را تکرار کند.
 
 ظـهور شـوالـیه تاریــکی 
داستان
ماجراهای بازی Arkham Origins پنج‌ سال قبل از اتفاقات Arkham Asylum رخ می‌دهد و بازیکنان، شهر گاتم را در آشوبی مشاهده می‌کنند که در نسخه‌های قبلی مانند آن دیده نشده است. در چنین شرایطی شهر به یک ناجی نیاز دارد که بتواند در برابر قانون‌شکنی‌ها و خلافکارها به دفاع بپردازد. بت‌من در این بازی به‌عنوان قهرمانی ناآشنا دیده می‌شود. از او تنها شایعاتی شنيده شده و درباره خفاشي صحبت مي‌كنند که در شهر پرسه می‌زند. ‌در این بازی مشاهده می‌کنیم که بت‌من در دومین سال فعالیت‌اش در زمينه مبارزه و از بين بردن خلافکارها قرار دارد، اما در این مدت توانسته مهارت زیادی را به‌دست بیاورد. او هنوز برای نیروهای پلیس ناشناخته است و به‌همین دلیل پلیس نیز به‌دنبال او است و به او به چشم یک خلافکار نگاه می‌شود. اما بت‌من در این نسخه در نزديکی‌های کریسمس با تهدید‌های جدی‌تری مواجه می‌شود. خلافکاری به ‌نام Black Mask برای از بین بردن بت‌من 50 میلیون دلار جایزه گذاشته است و در این میان هشت قاتل و خلافکار حرفه‌ای نیز به دنبال بت‌من هستند. از طرف دیگر فساد به سیستم پلیس شهر راه پیدا کرده و نیروهای پلیس با رهبری کمیسر Loeb قصد دستگیر کردن بت‌من را دارند، اما کاپیتان جیمز گوردون همچنان به‌ وظایف پلیسی خودش عمل می‌کند و درگیر فسادی که پلیس را دربرگرفته نشده است. 
در این نسخه خدمتکار باوفای بت‌من يعني آلفرد را بیش از پیش مشاهده می‌کنیم. آلفرد در این بازی نقش یک همکار را برای بت‌من ایفا می‌کند و در موقعيت‌هاي مختلف به شوالیه تاریکی کمک می‌کند. در شب کریسمس بت‌من از فرار زندانیان زندان Blackgate باخبر می‌شود؛ فراری که توسط Black Mask رهبری می‌شده است. در اتفاقاتی که در ابتدای بازی رخ می‌دهد، Black Mask کمیسر Loeb را نیز می‌کشد و برای کشتن او از قاتلی به‌نام Croc استفاده می‌کند. بت‌من با از بین بردن Croc متوجه می‌شود که افرادی برای از بردن او دست‌ به‌کار شده‌اند. بت‌من برای از بین بردن این افراد و رسیدن به Black Mask سرنخ‌های مختلفی را دنبال می‌کند که آنها را به‌سمت یکی دیگر از خلافکارهای مشهور شهر گاتم به نام پنگوئن می‌برد. این بازی مقدمه‌ای برای معرفی بیشتر دشمنان بت‌من به‌حساب می‌آید و به‌همین دلیل حضور آنها می‌تواند بسیار جذاب باشد. علاوه بر پنگوئن با شخصیت‌های دیگری مانند Deathstroke،Electrocutioner و Joker نیز روبه‌رو خواهید شد. در این بازی برای اولین‌بار با شخصیت جوکر مواجه می‌شوید. محبوب‌ترین شخصیت منفی دنیای بت‌من در این بازی بسیار جالب به نمایش درآمده است.
داستان این Arkham Origins درسطح خوبی قرار دارد و درحالی‌که روندی کاملا مشابه به نسخه‌های قبلی دارد، باز هم می‌تواند نظر بازیکنان را به‌ سمت خودش جلب کند. بازی از چالش‌های جالبی در زمینه داستانی برخوردار است و روندی مانند کتاب‌های کمیک را در پیش می‌گیرد؛ اتفاقات جالبی که در بازی رخ می‌دهند و شخصیت‌های مختلفي در آن قرار گرفته‌اند موجب جذابیت بازی شده‌اند. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که داستان بازی برای افرادی که نسخه‌های قبلی را بازی کرده‌اند، چندان هیجان‌انگیز نیست؛ چرا که نوع روایت آن و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد، شباهت زیادی به اين نسخه‌ها دارد اما با توجه به اینکه داستان این نسخه توسط نویسندگانی متفاوت از نسخه‌های قبلی نوشته شده و استودیوی سازنده‌ آن نیز برای اولین‌بار دست به ساخت چنین بازی‌‌اي ‌زده، می‌توان داستان بازی را قابل قبول دانست.
گرافیک
بازی همچنان با موتور Unreal Engine 3 ساخته شده است. البته نسخه مخصوصی که از این موتور برای ساخت این بازی استفاده شده، همان نسخه‌ای است که استودیوی Rocksteady از آن برای ساخت Arkham Asylum و Arkham City استفاده کرد؛ نسخه‌ای شخصی‌سازی شده از Unreal Engine 3 که به‌طور خاص برای ساخت سری Batman طراحی شده است. همین موضوع باعث شده که خیلی از علاقه‌مندان به‌ این بازی منتظر دیدن یک گرافیک شگفت‌انگیز و حتی بهتر از Arkham City باشند. اما زمانی که وارد بازی می‌شوید، مشاهده می‌کنید که گرافیک بازي چيز خاصی برای نمایش دادن ندارد و هرچیزی که قرار بوده مشاهده کنید را قبلا در بازی‌های قبلی دیده‌اید. بازی همچنان بسیار زیبا و جذاب به‌نظر می‌رسد، اما این جذابیت برای عنوانی که در سال 2013 راهی بازار می‌شود، کافی نیست و نکات جدید و جذابی در آن دیده نمی‌شود.
Arkham Origins در بخش گرافیک ضعیف ظاهر نشده اما از آنجایی که نسخه‌های قبلی آن واقعا فوق‌العاده بودند، در این قسمت زیر سایه آنها قرار گرفته است. وسعت شهر گاتم در این بازی بیشتر از Arkham City است و بخش‌های مختلفی در آن طراحی شده که بازیکنان می‌توانند به تمام آنها سرک بکشند و در آن بخش‌ها با دشمنان مختلف مبارزه کنند. ‌ساختمان‌ها، مکان‌‌های زیرزمینی، برج‌ها، مکان‌های عمومی و... از جمله بخش‌هایی هستند که می‌توانید آنها را در بازی مشاهده کنید. جزئیات قابل قبولی را هم در بازی مشاهده خواهید کرد که روی زیباتر شدن بازی تاثیرگذار بوده‌اند. از بخش‌های جدیدی که در گرافیک بازی مشاهده خواهید کرد، بارش برف و محیط‌های برفی بازی است. در اين بخش بارش برف و تاثیر آن روی شنل بت‌من را به‌خوبی مشاهده خواهید کرد و همچنین زمان حرکت روی برف‌ها جای پای شخصیت‌ها باقی خواهند ماند. طراحی کلی شخصیت‌های بازی نیز در سطح خوبی قرار دارد و می‌توانند نظر بازیکنان را به ‌سمت خودشان جلب کنند. اما اگر بخواهیم این بخش را باز هم با نسخه‌های قبلی مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که از ظرافت‌های این بخش کاسته شده است. به‌طور مثال خود شخصیت بت‌من به شکلی طراحی شده که دیگر آن جذبه و ابهت گذشته را ندارد. بازی در قسمت گرافیک با مشکلات مختلفی نيز همراه است؛ اولین مشکلی که به‌وضوح در این عنوان دیده می‌شود، دیرپردازش شدن بافت‌های بازی است؛ مشکلی که در نسخه‌های قبل وجود نداشت و اکنون مشاهده می‌کنیم که این مشکل به دفعات بسیار زیاد در Arkham Origins ايجاد مي‌شود. زمانی که وارد محیط‌های تازه‌ای می‌شويد، آیتم‌هایی كه از بافت‌های پیچیده‌تری تشکیل شده‌اند، کمی دیرتر از سایر بخش‌ها پردازش می‌شوند و به‌قدری زمان بارگذاری آنها طول می‌کشد که بازیکنان متوجه آنها خواهند شد. اگر این بازی را روی کنسول‌های بازی روی هارد دستگاه نصب نکنید، این مشکل بیشتر به‌چشم می‌آید. البته نسخه PC این عنوان نیز از این قاعده مستثنا نیست و چنین مشکلی در آنجا هم به چشم مي‌خورد. وجود افت ‌فریم نیز یکی دیگر از مشکلات این بازی است. افت ‌فریم در زمان مبارزه‌ها واقعا مشهود است و روی روند بازی تاثیر زیادی می‌گذارد.
صداگذاری؛ موسیقی
در قسمت موسیقی باز هم شاهد ساخته شدن قطعات بسیار زیبایی برای این عنوان خواهيد بود. آهنگ‌سازی بازی را Christopher Drake انجام داده است. از فعالیت‌های او در زمینه موسیقی می‌توان به ساخت موسیقی‌‌ فیلم‌های Hellboy: Sword of Storms و Hellboy: Blood and Iron اشاره کرد. اما او از سال 2008 به ‌بعد فعالیت خود را در زمینه ساخت موسیقی برای ابرقهرمان و فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی که از روی آنها ساخته می‌شود ادامه داد. او برای DC Universe Animated Original Movies ،Wonder Woman ،Batman: Year One ،Batman: The Dark Knight Returns و... موسیقی ساخته است و از این‌رو با دنیای بت‌من آشنایی کامل دارد. تجربه او باعث شده که موسیقی‌های این بازی واقعا جذاب و هیجان‌انگیز باشند و از این نظر روند بازی را درگیر‌کننده کرده‌ است. موسیقی‌ها روندی حماسی و تاحدودي فضای دلهره‌‌آوری در بازی به‌وجود آورده‌اند که دقیقا با دنیای بت‌من هم‌خوانی دارند. اما هرقدر که موسیقی‌های بازی خوب از کار در آمده‌اند، صداگذاری روی شخصیت‌های بازی کمی ناامید‌کننده‌ هستند. شاید دلیل صداگذاري ضعيف روز شخصيت‌ها اين باشد که صداپیشگان اصلی‌ای که در نسخه‌های قبلی فعاليت كرده‌اند، در این بازی حضور نداشتند و کار آنها به افراد دیگری سپرده‌ شده است. Kevin Conroy که در نسخه‌های قبلی صداپیشه بت‌من بوده، جای خودش را به Roger Craig Smith داده است. ‌درحالی که Craig Smith تجربه خوبی در زمینه صداپیشگی دارد، اما نتوانسته آن‌طور که باید و شاید از عهده صداپیشگی این شخصیت بربیاید. همچنین Troy Baker صداپیشه شخصیت اصلی بازی Bioshock Infinite نیز به‌جای آقای Mark Hamill روی شخصیت جوکر صداگذاری کرده است.
‌گیم‌پلی
Batman Arkham Origins در بخش گیم‌پلی دقیقا روند نسخه‌های قبلی را در پیش‌ گرفته است و نوآوری خاصی در آن دیده‌ نمی‌شود. همین موضوع باعث شده که در این بازی دیگر هیجانی مانند نسخه‌های قبلی را مشاهده نکنیم. سازندگان جدید این بازی بیشتر سعی کرده‌اند از المان‌های موفقیت‌آميز نسخه‌های قبلی و استودیوی Rocksteady استفاده کنند تا خودشان به ابتکارهای جدید در این بازی دست بزنند. حالت Open World بازی دقیقا به‌همان صورتی است که در بازی Arkham City مشاهده کرده بودیم. معماهای مختلف، دشمنان متعدد و مکان‌های مخفی گوناگونی که در محیط طراحی شده‌اند، ما را به ‌یاد نسخه‌ قبلی این بازی می‌اندازد. حتی بزرگ‌تر شدن محیط بازی نیز باعث نشده که تغییری در بازی به‌وجود بیاید و بازیکنان همان المان‌های گذشته را در ابعادی بزرگ‌تر مشاهده می‌کنند. سیستم مبارزه‌ها نیز کاملا دست‌نخورده باقی مانده است و در بیشتر مواقع تنها با یک دکمه می‌توانید دشمنان را از بین ببرید یا در حملات آنها از خودتان دفاع کنید. سیستم مبارزه‌ها بدون نوآوری است و این موضوع روی کلیشه‌ای‌تر شدن بازی تاثیر گذار بوده است. ‌بخش‌های کارآگاهی بت‌من در این بازی نیز دیده می‌شوند. باید محیط بازی را برای پیدا کردن سرنخ‌های مختلف بررسی کنید و با اطلاعاتی که به‌دست می‌آورید می‌توانید بازی را ادامه دهید. یکی از بخش‌های جالبی که در این نسخه دیده می‌شود، حضور بیش از پیش بت‌من در BatCave است. بت‌من در این بازی برای انجام دادن کارهای مختلف به مخفیگاه‌اش می‌رود و بازیکنان در آن مکان با قسمت‌های مختلفی مواجه می‌شوند که هر کدام از آنها در مواردی به بت‌من کمک می‌کنند. بزرگ‌تر شدن محیط بازی نیز باعث شده که بت‌من با وسیله پرنده جدیدش به قسمت‌های مختلف شهر برود، اما اینکه بتوانید با این وسیله پرنده جدید به‌راحتی پرواز کنید، باید مکان‌های مخصوصی که در بازی دیده می‌شوند را از دشمنان پاک‌سازی کنید و سیستم‌های امنیتی آنها را از کار بیندازید. سیستم ارتقاي قدرت‌ها نیز در بازی وجود دارد. بازیکنان با از بین بردن دشمنان مختلف میزان مشخصی XP به‌دست می‌آورند و به‌وسیله آنها می‌توان قدرت‌های بت‌من را ارتقا داد.
نتیجه‌گیری
Batman: Arkham Origins یک دنباله کاملا متوسط برای این سری محبوب به‌ حساب می‌آید. تغییر استودیوی سازنده این بازی ضربه بزرگی به این عنوان وارد کرده و باعث شده که Origins آن‌طور که باید و شاید مورد توجه علاقه‌مندان قرار نگیرد. این بازی سایه‌ای از شوالیه تاریکی را به‌همراه دارد که هرگز برای نام بزرگ بت‌من قابل قبول نیست. وجود باگ‌های مختلف، مشکلات گرافیکی، نداشتن نوآوری خاص و المان دیگر باعث شده که این بازی از ارزش بازی کردن کمی برخوردار باشد. از آنجایی که این عنوان پیش‌درآمدی بر دو نسخه گذشته است، نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت و آن را نادیده گرفت.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200