http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
طرح جامع ساماندهی بازی‌سازان مستقل ایران کلید خورد
طرح جامع ساماندهی بازی‌سازان مستقل ایران کلید خورد

اگر یادتان باشد، در شماره‌های سال قبل به بررسی کامل بازی‌سازی و بازی‌سازان مستقل پرداختیم و اینکه در ایران چه جایگاهی دارند. در این مقاله نیز برای نخستین بار از طرح جامع ساماندهی این حوزه که خود به‌صورت مستقل برنامه‌ریزی شده صحبت خواهیم کرد.

برای ساماندهی هر تخصصی باید دو دسته را در نظر گرفت؛ نخست آنان که وارد این تخصص شده‌اند و دوم كسانی که می‌خواهند یا اینکه وارد آن خواهند شد. با توجه به این دو دسته می‌توانیم طرح‌های بسیاری را برنامه‌ریزی کنیم تا همه افراد را شامل شود. البته لازم است این را هم در نظر گرفت که از ظرفیت‌های ایجادشده گذشته نیز بايد بهره گرفت و ما به آنها هم خواهیم پرداخت.
قدم نخست، جشنواره
همان‌طور که می‌دانید در ایران بازی‌سازان مستقل و گمنام زیادی مشغول به فعالیت هستند و هرگز اطلاعات آنها به‌صورت منظم جمع‌آوری نشده است. در حقیقت اینها همان دسته نخست هستند. با توجه به اهمیت این قشر، نخستین قدم را برگزاری جشنواره جامع بازی‌سازان مستقل ایران قرار دادیم تا بتوان به بانک اطلاعاتی جامع از این عزیزان دست پیدا کنیم و برنامه‌های بعدی را برای آنها اجرا کنیم. از مزیت‌های دیگر آن می‌توان به ارتباط افراد با هم اشاره کرد؛ چراکه برای نخستین‌بار شما همه فرایندهای جشنواره گیم را به‌صورت آنلاین مشاهده می‌کنید و علاقه‌مندان می‌توانند با سازندگان آثار ارتباط مستقیم برقرار کنند. پیشنهاد می‌کنم حتما از وب‌سایت جشنواره به نشانی www.igdf.ir دیدن فرمایید.
قدم دوم، آموزش
دسته دوم افرادي هستند که به ورود به عرصه گیم علاقه‌مندند یا علاقه‌مند خواهند شد. یکی از بنیادی‌ترین و پرکارترین قدم‌ها مربوط به آموزش است. برای آنکه بتوانیم کل استان‌های ایران را پوشش دهیم، تصمیم گرفتیم دانشگاه‌های مادر را که رشته فنی مهندسی و هنر معماری دارند پایگاه اصلی قرار دهیم؛ چون هم هزینه مکانی ندارد و هم دسترسی کل استان به آن راحت است و از طرفی یک جامعه آماری علمی بزرگ را هم در خود دارد.
مجموعه همایش‌ها، ورک‌شاپ‌ها و نشست‌های دانشگاهی، استانی و ملی در این طرح گنجانده شده است. یکی از تشکل‌هایی که باید در همه دانشگاه‌ها راه‌اندازی شود، انجمن علمی بازی‌های رایانه‌ای است که حدود 10 انجمن آن در سطح دانشگاه‌های ایران فعالیت می‌كنند که می‌توان آنها را پایگاه‌های تخصصی در استان‌های مختلف نامید و سازمان‌ها و شرکت‌ها مي‌توانند برای کارهای خود با آنان ارتباط برقرار ‌کنند. با توجه به محدودیت‌های موجود به‌خصوص برای بنیاد ملی بازی‌های رايانه‌ای، این بهترین راه‌حل است. به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای هم ميان بنیاد و وزارت علوم و همچنین سراج و وزارت علوم تنظیم شده است که به‌زودی شاهد پوشش این مبحث در سطح دانشگاه‌های ایران خواهیم بود.
قدم سوم، طراحی سامانه جامع
متخصصان و علاقه‌مندان اگر در محیطی با هم تعامل داشته باشند می‌توانند به نتایج خوبی دست پیدا کنند. از تجربیات هم بهره گیرند، تیم‌های مستقل را تشکیل دهند و... این سامانه همچنین دارای منابع آموزشی رایگان، بانک اطلاعاتی از آثار تولیدشده توسط بازی‌سازان و معرفی فرصت‌های شغلی و ... خواهد بود. به نوعی پس از برگزاری همایش‌ها و ورک‌شاپ‌ها و ... همگی در این سامانه گرد هم می‌آیند تا ادامه راه را درست و حساب‌شده طی کنند.
قدم چهارم، نشر آثار
مسلما همه این قدم‌ها برداشته می‌شود تا به تولید محصول برسیم. خوب این محصول تولید شد؛ حالا باید چطور آن را با توجه به مستقل بودن و حجم پایین بازی‌ها منتشر کنیم؟ راه‌حل اساسی نشر دیجیتال است. امروزه در دنیا، نشر دیجیتال بسیار شناخته شده است، اما در ایران به آن صورت فرهنگ‌سازی صورت نگرفته؛ همچنین شبکه‌ای منسجم و قوی به وجود نیامده است. این شبکه می‌تواند پایگاه نشر بازی‌های مستقل ایران باشد که علاوه بر درآمدزایی برای بازی‌سازان این اطمینان را هم می‌دهد که بازی آنها دیده شود و عامه مردم از آن استفاده کنند.
قدم‌های تکمیلی برای تمامی بخش‌ها
بی‌شک نمی‌توان همه راهکارها را در قدم‌های مختلف پیاده‌سازی کرد، بلکه برخی از آنان مکمل برخی دیگر هستند که در اینجا به آنها می‌پردازیم.
فراهم‌آوردن منابع آموزشی رایگان می‌تواند یکی از کارهای مثبتی باشد که در قدم آموزش بسیار موثر است و برای آنهایی که در جای جای ایران به امکانات کافی دسترسی ندارند بسیار مفید خواهد بود؛ به شکلی که این منابع آموزشی در سامانه جامع قرار می‌گیرند و همه علاقه‌مندان می‌توانند از آنها استفاده کنند.
حمایت از بازی‌های برتر جشنواره و بازی‌های خوب مستقل برای شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی گیم می‌تواند کاری انگیزشی باشد؛ چراکه اکثرا پایتخت‌نشینان از آن بهره برده‌اند.
حمایت از ساخت برخی عناوین و کمک به تجاری‌سازی محصولات از قدم‌های بعدی برای شکل‌گیری اقتصادی سودآور در این زمینه است.
کمک به جذب در شرکت‌های بازی‌سازی می‌تواند یکی از دستاوردهای مهم این طرح باشد؛ چراکه همه کارها در جشنواره دیده می‌شوند و شرکت‌هایی که به نیروی کار نیاز دارند با آنها ارتباط برقرار می‌کنند و همکاری‌های خود را آغاز می‌کنند.
جهت‌دهی پایان‌نامه‌های دانشگاهی به سمت گیم می‌تواند کمک بزرگی به جنبه علمی این حوزه در ایران داشته باشد و حتی بحث امریه و ادامه تحصیل آسان از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی مناسبی داشت.
همه اینها کلیاتی بود از طرح جامع ساماندهی بازی‌سازان مستقل ایران که امید است در سال 93 به‌صورت کامل پیاده‌سازی شوند. در حال حاضر سازمان فضای مجازی سراج و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند و امید است نهادهای مرتبط دیگر نیز به یاری بازی‌سازان مستقل ایران بیایند تا به‌صورت کامل و با کیفیت این طرح پیاده‌سازی شود.
اما چه کارهایی تا به حال در این حوزه انجام شده است؟ چه جغرافیایی از ایران را شامل شده و چند سوال دیگر که با مطالعه بر رویدادهای کشور در حوزه گیم می‌توانیم به بخشی از این قبیل سوالات پاسخ دهیم.
جشنواره رسانه‌های دیجیتال و گیم تهران نگاهی کوتاه به بازی‌سازان مستقل داشته‌اند و استارت اولیه حمایتی را آنها زده‌اند.
جشنواره ملی دانشجوی بازی‌ساز که متولی آن دانشگاه مازندران است توانست به‌صورت اختصاصی به بازی‌سازی در حوزه دانشجویی بپردازد که قشر اصلی بازی‌سازان مستقل هستند و در دو دوره گذشته حدود 300 اثر را جذب کرد که در ميان آنها آثار فاخر زیادی به چشم می‌خورد که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری در کیفیت داشتند.
مسابقات ملی بازی‌سازی 48ساعته دانشگاه آزاد اسلامی کاشان از مهیج‌ترین مسابقات بازی‌سازی حضوری در ایران است که سومین دوره آن هفته گذشته كه رویدادی برای صاحبان ایده و نوآوران مستقل بود،‌برگزار شد. شما در این مسابقات نفس‌گیر باید ظرف 48 ساعت بازی مرتبط با موضوع ارايه‌شده را بسازید؛ یکی از رویدادهایی که کمک بسزایی در گسترش مبحث بازی‌سازی در ایران دارد.
مسابقات جهانی دانشجوی بازی‌ساز (بازی‌سازی 24ساعته) برای نخستین بار به‌صورت کاملا آنلاین باز هم به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار شد و حدود 23 کشور مطرح دنیا در قالب 142 گروه در آن شرکت کردند. نکته جالب توجه کسب مقام نخست مسابقات توسط تیم ایرانی بود. حدود 60 درصد داوران هم ملیت خارجی داشتند. این نشان از پیشرفت عالی بازی‌سازی مستقل و کوتاه‌مدت در ایران است.
همه این موارد گفته شد تا بگوییم ما با دو مقوله فرصت یا تهدید طرف هستیم. با این همه ظرفیت عالی بازی‌سازی در ایران، ما بهترین فرصت را برای ساماندهی و تقویت این حوزه در کشور خواهیم داشت؛ فرصتی که اگر استفاده درستی از آن نکنیم به تهدید تبدیل خواهد شد.
قطع‌کردن بودجه گیم کشور، دست‌کشیدن نهادهای مختلف از حمایت این حوزه و اختلافات سازمان‌های مختلف، نبود قانون کپی‌رایت و نظارت مناسب بر بازار گیم، نبود شبکه نشر مناسب و ... همگی دست به دست هم می‌دهند تا سال 93 را به تهدیدی برای گیم ایران تبدیل کنند، اما با مدیریت صحیح و تدبیر مناسب می‌توان آن را به همان فرصت تبدیل کرد. مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت حوزه بازی‌های رایانه‌ای تاکید فرمودند، اما مسئولان در عمل به‌درستی عمل نكرده‌اند. سال 93 سالی سرنوشت‌ساز است؛ چراکه با انبوهی از محصولات و استعدادها مواجه‌ايم که خواسته‌های متعددی خواهند داشت و در صورت پاسخ نادرست به آنها دیگر این مسیر را ادامه نخواهند داد.
اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی را باید در گیم ایران الگو قرار داده و به آن پر و بال دهیم. برنامه‌ریزی و اجرای درستی داشته باشیم تا به هدف نهایی دست پیدا کنیم. توجه به چشم‌انداز 1404 و بیانات مقام معظم رهبری نقشه راه باشد تا گمراه نشویم. همبستگی نهادهای مختلف در کشور می‌تواند نتیجه‌ای جهادی دربر داشته باشد تا از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود. مکمل‌شدن و تلاش جهت رسيدن به بهترین‌ها برای ایران اسلامی اگر هدف شود دیگر اختلافی را ميان نهادهای مختلف شاهد نخواهيم بود.
طرح جامع ساماندهی بازی‌سازان مستقل ایران را اینجا بیان کردیم تا هر کدام از مسئولان و خدمت‌گزاران به نظام جمهوری اسلامی ایران توانایی حمایت از آن را دارند پیشقدم شوند و اجرای گوشه‌ای از این طرح را تقبل کنند یا ما را در اجرای صحیح آن یاری رسانند. منظور از ما جامعه گیم ایران است که گمنامان زیادی را در دل خود دارد که با عشق به کشورشان در حال خدمت هستند.
در آخر یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که ما درباره بزرگ‌ترین و موثرترین رسانه دنیا در حال و آینده صحبت می‌کنیم که به‌صورتی تعاملی با مردم است و پیشرفت این حوزه در ایران می‌تواند قدرت عظیمی را برای کشور به بار آورد. همان‌طور که مخبر دزفولی در یکی از گفت‌وگوها به آن اشاره داشت که اگر بازی‌های رایانه‌ای که بعضا در سبک زندگی هم هستند از انرژی هسته‌ای بالاتر نباشد، از آن کمتر هم نیست.
امید است در سایه حق تعالی و پیروی از بیانات مقام معظم رهبری سال خوبی را برای گیم ایران پیش رو داشته باشیم.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200