http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
قهرمانان گمنام در سرزمین دیجیتال
قهرمانان گمنام در سرزمین دیجیتال

بازدید از موزه دفاع مقدس در یک روز گرم تابستانی اتفاق افتاد؛ یادآورهایي از جنگ هشت ساله ایران و عراق در فضایی کاملا متفاوت از نمایشگاه‌هایی از این دست، با استفاده از...

بازدید از موزه دفاع مقدس در یک روز گرم تابستانی اتفاق افتاد؛ یادآورهایي از جنگ هشت ساله ایران و عراق در فضایی کاملا متفاوت از نمایشگاه‌هایی از این دست، با استفاده از برترین فناوری‌های روز جذابیت فوق‌العاده‌ای را به این مکان بخشیده که نمونه آن را نه‌تنها در هیچ نمایشگاه دیگری در داخل کشور بلکه در نمایشگاه‌های مجهز آن‌سوی مرزها نیز نمی‌توان مشاهده کرد. موزه دفاع مقدس نزدیک به دو سال پیش توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران افتتاح شد و اینک به لطف گنجینه‌هایی از اطلاعات،‌ عکس، فیلم، سازه‌های هنری و بازسازی‌ صحنه‌های جنگ به یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران بدل شده است. باغ‌موزه دفاع مقدس از ماهیتی دیجیتالی برخوردار بوده و به همین علت از تجهیزات روز دنیا نظیر ارتباطات بی‌سیم، بستر فیبر نوری و دیتا سنتر با حجم 400 ترابایت در آن استفاده فراوانی شده است. در گزارش پیش رو در گفت‌وگو با مهندس بهروز میرزایی معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات موزه دفاع مقدس به بررسی تجهیزات پیشرفته آی‌تی حاضر در این مجموعه پرداختیم. میرزایی تعداد تجهیزات IT این موزه را بالغ بر 3500 عدد عنوان کرد که در این میان حضور 700 مونیتور و پروژکتور عظیم بسیار جالب به نظر می‌رسد.
فضای بیرونی سالن پهناور باغ‌موزه دفاع مقدس در نگاه اول همچون یک سالن عریض معمولی به نظر می‌رسد، اما نمای خارجی این ساختمان در طول با یک نمایشگر عظیم و کم‌نظیر 800 متری پوشیده شده که یافتن نمونه دومی برای آن ناممکن به‌نظر می‌رسد. این نمایشگر با فناوری ICT یاInnovative Communication Technology ساخته شده و تمامی شیشه‌های ابتدا تا انتهای موزه را دربر می‌گیرد. از این نمایشگر برای پخش فیلم‌های تبلیغاتی مرتبط عمدتا در شب استفاده می‌شود و به‌دلیل ساختار ویژه آن جذابیت بسیار زیادی را برای باغ‌موزه به همراه دارد.
نمای بیرونی باغ‌موزه به‌جز نمایشگر اشاره شده از ساختاری چند وجهی و کاملا مدرن برخوردار است که خبر از معماری خاص این فضا و توجه ویژه به المان‌های طراحی دارد. استفاده هوشمندانه از نمای سنگ و شیشه، پرهیز از معماری چهارگوش و متقارن و حجم‌های نامنظم در بخش فوقانی از دیگر جلوه‌های زیبای طراحی ساختمان در نمای خارجی به‌حساب می‌آیند که چشم هر بیننده‌ای را در نگاه اول به خود خیره می‌كنند.
با ورود به موزه در نگاه اول فضای بسیار وسیعی به‌چشم می‌‌خورد که تاکید فراوانی بر استفاده از سازه‌های شیشه‌ای در آن صورت گرفته است. در ورودی موزه و پیش از حضور در سالن‌های اصلی تجمع ویدئوپروژکتورهای عظیم با زاویه تابش تنظیم‌شده روی پرده‌های سقفی عمودی جلب نظر کرده و خبر از امکانات پیشرفته درون مجموعه می‌دهند. بخش‌های متعدد باغ‌موزه به هفت تالار مختلف همراه با سالن جداگانه‌ای به نام تالار پروانه‌‌ها تقسیم‌بندی شده است در تالار پروانه‌ها از تصاویر سه‌بعدی با امکان چرخش به‌صورت کاملا طبیعی استفاده شده و در کنار آن تندیس‌های طبیعی با ظاهری بسیار نزدیک به سوژه اصلی دیده می‌شود. Laser Show یا تصاویر لیزری از شهدا و دیگر سوژه‌ها از دیگر بخش‌های قابل اشاره در این تالار هستند. هفت تالار مختلف این موزه به هفت مرحله تاریخی از سال‌های پیش و پس از انقلاب، زمان جنگ و رویدادهای بعد از آن اشاره دارد.
با گذر از بخش پروانه‌ها وارد نخستین سالن از هفت‌گانه‌های موزه با نام تالار آستانه و نخستین قسمت آن با نام دالان مشاهیر می‌شویم. در این تالار نیز همانند تمامی دیگر قسمت‌ها، ازدحام فراوان ویدئوپروژکتورهای مختلف در اندازه و ابعاد گوناگون، ظاهری حرفه‌ای به مجموعه می‌بخشد، ساختار محدب دیواره‌ها، نورافشانی چشمگیر و شیوه مدرن هدایت بازدیدکنندگان در گذر از قسمت‌های مختلف از دیگر نکات مثبت این تالار به‌حساب می‌آیند. در ابتدای ورود به تالار آستانه یک دیوار نمایشگر یا ویدئو وال قرار گرفته که از طریق آن بناهای تاریخی و آثار مشاهیر به‌نمایش در می‌آید؛ نمایش جلوه دیگری از معماری سبک اسلامی از طریق یک ویدئوپروژکتور مکعب‌شکل در مسیرهای ممتد صورت می‌گیرد.
در سالن بعدی از طیف دیگری از ویدئوپروژکتورهای قدرتمند F12 و 38 مونیتور LCD مختلف برای نمایش افراد و وقایع تاریخی موثر در انقلاب ایران استفاده شده است.
تالار دوم به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های موزه دفاع مقدس به بازسازی کامل بخشی از خیابان و یک خانه واقعی از خرمشهر بنا بر یک عکس واقعی در زمان جنگ اختصاص دارد. خلاقیت هنری، نورپردازی استادانه و مهارت در اجرا، این قسمت را به یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های موزه دفاع مقدس تبدیل کرده است. برای ایجاد جلوه هرچه واقعی‌تر از صحنه‌های بازسازی‌شده در این قسمت از پروژکتورهای متنوعی استفاده شده که به‌صورت پنهان در صحنه، قاب تصویر خیال‌انگیزی را بازسازی می‌کنند. از جمله صحنه‌های بازسازی‌شده در این نما می‌توان به یک کلاس درس، یک اتاق خواب، دوچرخه رها‌شده در آوار ساختمان و مواردی از این دست اشاره کرد که به‌خوبی رابطه مستقيمي با احساس بازدیدکنندگان برقرار می‌کنند.
در انتهای این سالن در تلفیق هنر تجسمی و نورپردازی حرفه‌ای، نمایه‌ای از پالایشگاه نفت آبادان در ابعاد کوچک و با قطعات اصلی از کارخانه مادر بازسازی‌شده که به شریان حیاتی مناطق جنوبی کشور و آسیب‌های وارده بر آن در سال‌های جنگ اشاره دارد.
پس از این سالن در ترکیب 10 پروژکتور پیشرفته، صفحه‌نمایش بسیار عریضی به طول چندين متر پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد که در تصویری با عنوان هجوم سراسری لحظه حمله سراسری به مرزهای ایران در نخستین روزهای جنگ را به تصویر می‌کشد. تاثیرگذاری این تصویر با استفاده از باندهای صوتی پیشرفته با صدای فراگیر چندين برابر شده و بازدیدکنندگان به تماشای این صحنه از ابتدا تا انتها میخکوب می‌‌شوند.
در تالار بعدی و پس از مشاهده نمایه‌های هنری در رابطه با آوارگان جنگ به یکی دیگر از بازسازی‌های کم‌نظیر در این موزه بر می‌‌خوریم؛ در فضای کوچکی با نام Shaking room با استفاده از هشت ویدئوپروژکتور نمای کاملی از فضای پیش رو و آسمان بالای سر بازسازی شده است و در هماهنگی کامل پخش تصویر از لحظه آرامش یک شهر تا ظاهر شدن هواپیماها و بمباران کامل به‌نحوی بازسازی شده که حضور در آن به‌ویژه برای افراد دارای تجربه جنگ بی‌نظیر به‌نظر می‌رسد. نکته جالب در این اتاق علاوه بر تلفیق و هماهنگی پخش تصویر در صدای فراگیر و فوق‌العاده اسپیکرهای قدرتمند کاشته شده در زیر فضا است که در حداکثر قدرت پخش به‌آسانی به لرزش کامل اتاق منجر می‌شوند.
در بخش بعد یکی از بزرگ‌ترین دیوارهای تصویری (Video Wall) حال حاضر با 36 نمایشگر انتظار کاربران را می‌کشد؛‌ در گوشه‌ای دیگر در تالاری مدور با استفاده از ویدئوپروژکتورهای خاص تصاویر ویژه‌ای برای بازدیدکنندگان پخش می‌شود و علاوه بر این با استفاده از سیستم صوتی پیشرفته‌ای به نام آبشار صوتی یاSound Shower هر صدای خاص متناسب با تصویر در حال پخش تنها برای بازدیدکننده قرار گرفته در زیرSound Shower پخش می‌شود. شش تصویر و شش ساندشاور در این قسمت مدور برای مشاهده در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد. بازسازی نمایه هنری موسوم به سنگر سرد و گرم از دیگر قسمت‌های جذاب و در عین حال غافلگیرکننده موزه دفاع مقدس هستند؛ در یکی از بخش‌های دوگانه این نمایه با گشودن دري، در گرمای تابستان به ناگاه به ماکتی از یک سنگر واقعی در سرمایی ویران‌کننده‌ وارد می‌شویم که حضور در آن حتی برای چند لحظه کوتاه نیز بسیار مشکل و در عین حال کاملا تاثیر‌گذار به‌نظر می‌رسد. تجهیزات سرمایشی این بخش به‌صورت مخفی و به‌دور از چشم بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند که همین مسئله در افزایش تاثیرگذاری و هدف از ساخت چنین ماکتی نقش مهمی ایفا می‌کند. هنوز از شوک سرمای سنگر سرد و تصور حضور در شرایط دشواری از این دست خارج نشده‌ایم که ورود به سنگر گرم جلوه دیگری از مقاومت در سال‌های جنگ را پیش روی‌مان می‌گذارد. در این سنگر همان‌طور که از نام آن می‌‌توان حدس زد، گرمای بسیار زیادی نزدیک به 50 درجه بالای صفر ایجاد شده و درست همانند سنگر سرد شرایط برای تصور حضور مستقیم در فضا کاملا مهیا شده است.
درست در مقابل سنگرهای اشاره‌شده از نمایشگر خمیده (Curved LED) بزرگی استفاده شده که تصویرسازی‌های متعددی را مرتبط با موضوع پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. در پرده‌های مقابل این بخش نیز از 12 پروژکتور مختلف برای تصویرسازی استفاده شده است.
پس از این بخش در کنار آرت‌ورک‌های ساخته شده با پوکه نمایشگرهای غول‌آسای صنعتی 82 اینچی به پخش فیلم‌ها و آثار هنری مرتبط با موضوع جنگ می‌پردازند. پخش تصویر روی مه در سالن گذر از موانع این موزه قرار دارد؛ در این بخش پرده‌ای از مه با دستگاه مه‌ساز در مقابل دیدگان بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و از سوی مقابل نیز به‌وسیله ویدئو پروژکتور تصاویر روی این پرده مه بازتابیده می‌شود. گذر از پل‌های متحرک با ایجاد حس مشابه پل‌های اصلی قرارگرفته روی آب دیگر جلوه قابل اشاره در این قسمت از موزه است که با استفاده از قطعات فنری حس حرکت روی آب را بازسازی می‌کنند.
نمایشگر بزرگی در بخش دیگری از موزه با عنوان میز جنگ در دسترس قرار گرفته که به‌صورت لمسی یا تاچ‌اسکرین امکان دسترسی به محتوای صوتی، تصویری و نمایشی دلخواه کاربران از عملیات مورد نظر را فراهم می‌کند. در کنار این بخش 12 مونیتور 46 اینچی ساختار فرماندهی و رده‌های سازمانی مختلف نیروهای مسلح را در طول هشت سال جنگ به نمایش می‌گذارند و در کنار آنها نیز سه مونیتور 46 اینچی لمسی دیگر برای علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر در نظر گرفته شده است. در بخش دیگری از این قسمت تالارهای هفت‌گانه موزه دفاع مقدس از 19 مونیتور 82 اینچی برای نمایش 19 عملیات موفق در جنگ بهره گرفته شده است. سیستم حرکت روی تصویر موسوم به رادار تاچ بدون نیاز به لمس صفحه‌نمایش امکان حرکت در میان عکس‌ها و دیگر موارد به‌نمایش در آمده در مونیتورهای پیشرفته مجهز به این فناوری را فراهم می‌آورد.
ساخت آرت‌ورک‌های مختلف از قطعات و ادوات نظامی نظیر انواع متفاوت مین‌های زمینی، دریایی و خودرویی یکی دیگر از جنبه‌های زیبایی شناختی این موزه به حساب می‌‌آیند. در یکی از این آرت‌ورک‌ها، نمایشگرهایی در پشت لوله‌های متعدد کاتیوشا در یک دیوار قرارگرفته‌اند که متناسب با قد بازدیدکنندگان مختلف، جلوه‌ای همچون شهر فرنگ‌های سابق را در ذهن کاربران بازسازی می‌‌کنند. در آرت‌ورکی دیگر در بالای پلی به نام پل شهادت با اختصاص یک پلاک به هر شهید انقلاب و استفاده از 12 ویدئوپروژکتور منحصر به‌فرد نام تمامی افراد روی دیواره پل به‌نمایش گذاشته می‌شوند. یک لیزر پروژکتور قدرتمند در انتهای این پل تصویر بی‌نظیری را در مقابل دیدگان بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.
آرت‌ورک مرتبط با بمباران شیمیایی یکی دیگر از نقاط دیدنی این موزه به حساب می‌آید؛ جایی‌که ترکیب ماسک‌های ضدگاز و Installation (چیدمان) هنری به خوبی بازدیدکنندگان را به قلب ماجرا مي‌برد. در این قسمت همچنین از بویی مشابه بمب‌های شیمیایی بهره گرفته شده است.
در نهایت در یکی از قسمت‌های پایانی موزه، در سه شکاف جداگانه از دیوار از سه مونیتور 82 اینچی مختلف در کنار یکدیگر استفاده شده که با استفاده از نرم‌افزاری خاص حس یک مونیتور بزرگ 200 اینچی را به کاربران منتقل می‌کنند. در یکی دیگر از این سالن‌ها به تکنیک تازه‌ای برای پرینت و چاپ مستقیم تصویر روی دیوار برخوردیم که در این مورد نیز یافتن نمونه دومی برای آن حداقل در داخل کشور بسیار دشوار می‌نماید.
در آخرین تالار از مجموعه بخش‌های هفت‌گانه موزه به تالار دستاوردها وارد می‌شویم که جذاب‌ترین قسمت فنی در این تالار بی‌شک به سازه هنری هولوگرامی با ساختاری سه‌بعدی تعلق دارد که امکان مشاهده محتوای 3D آن از هر نقطه سالن فراهم شده است. تالارهای هفت‌گانه موزه در این سالن به‌پایان می‌رسد و سایر تجهیزات حجیم به بخش‌های خارجی منتقل شده‌اند.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200