http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
بررسی بازی Dead Rising 3
بررسی بازی Dead Rising 3

به نظر شما خشونت از کجا و از چه زماني در دنیای بازی‌های ویدیویی راه پیدا کرد؟

اجداد بازی‌های ویدیویی همگی تنها به یک هدف و برای شاد کردن مخاطب خود صرف‌نظر از سن‌وسال خلق شدند؛ بازی‌هایی مثل دانکی‌کونگ یا پک‌من که در هیچ‌کدام از اینها قطره‌ای خون هم ریخته نمی‌شد و در کل همه‌چیز شاد و مطابق ميل روان‌شناسان به پیش می‌رفت، اما احتمالا یکی از طراحان بازی‌های ویدیویی در یک روز بد و پس از درگیری با انواع و اقسام آدم‌ها؛ از رییس شرکت گرفته تا سوپرمارکت محله به سراغ تخصص خود یعنی طراحی بازی‌های ویدیویی رفته و این بار به جای فضای شاد، تمام خشونت خود را در طرحش ريخته است. با تصور رییس شرکت، یک غول بی‌شاخ و دم طراحی کرده که توسط قهرمان داستان به قطعه‌های مساوی تقسیم می‌شود؛ یا با تصور فروشنده سوپرمارکت، موجودی ضعیف‌الجثه خلق کرده که حتی با مشت هم از پا در مي‌آيد. به احتمال فراوان نقشی هم برای همسر خود در میان نیروهای دشمن درنظر گرفته است. با ارایه این طرح، باز هم پاي روان‌شناسان و فعالان حقوق بشر و کارشناسان دیگر به میدان نقد باز شده و انتقادشان مبني بر اين است كه اين كار حرکت دیوانه‌واری است. در ادامه نقدها، از ترور جان‌اف‌کندی گرفته تا سونامی ژاپن را به این بازی ویدیویی نسبت می‌دهند. طراح خوش‌فکر ما که دوست ندارد به این راحتی‌ها از طرح زیبای خود دست بکشد، به فکر فرو رفته که چاره‌ای بیندیشد تا همه از انجام اعمال خشونت‌آمیز ذره‌ای احساس عذاب وجدان نکنند. پس از تفکر فراوان سرانجام راه چاره پیدا می‌شود و آن خلق موجودی است که کشتن آن نه به سازمان حقوق بشر ارتباط داشته باشد و نه به سازمان دفاع از حقوق حیوانات و به این ترتیب از موجودی به نام زامبی رونمایی شد. زامبی‌ تعاریف بسیاری در فضای مجازی دارد برخی آن را به شکل مردگان از خاک برخاسته و برخی به شکل بیماران یک ویروس کشنده به تصویر می‌کشند. صرف‌نظر از ظاهر، مساله مهم این است که هیچ‌کس با کشتن زامبی‌ها مشکل ندارد؛ حتی می‌توانید با یک اره برقی زامبی‌ها را از ميان ببريد و هیچ فعال حقوق بشری اعتراض نكند. به این ترتیب دست طراحان برای کمک به خالی کردن عصبانیت و خشونت بازی‌کننده‌ها در فضای مجازی باز شد. شرکت‌های زیادی تا به حال پای زامبی‌ها را به عرصه بازی‌های ویدیویی باز کرده‌اند، اما استاد تمام آنها را باید شرکت کپ‌کام با عنوانی برجسته با نام رزیدنت اویل (Resident Evil) دانست. تقریبا هیچ بازی‌کننده‌ای را نمی‌توانید پیدا کنید که رزیدنت اویل را تجربه نکرده یا حداقل تعریف آن را از دوستان نشنیده باشد. این بازی سرتاسر جدی است و شوخی و خنده هیچ جایی در آن ندارد. آخر چگونه می‌توان تصور کرد لیون و کریس در میان این فاجعه انسانی تاسف‌بار مزاح كنند، بخندند یا کارهای مضحک انجام دهند. با این اوصاف کپ‌کام که نمی‌خواست از هنر خود تنها در یک شاخه استفاده کند، تصمیم گرفت کمی چاشنی طنز را به دنياي زامبی‌ها اضافه کند و به این ترتیب در سال 2006 عنوانی به نام خیزش مردگان به بازی‌های ویدیویی راه پیدا کرد. در این عنوان همچنان زامبی‌ها، از پای درآوردن آنها و البته متوقف کردن ویروس کشنده عناصر اصلی بازی هستند، اما این ‌بار راه و روش انجام این کار تغییر کرده و جنبه طنز به خود گرفته است. طراحان در این سری بازی‌ها به ترکیب زامبی‌ها دست نزدند و این موجودات همچنان همان حالت خشن و بی‌روح خود را حفظ کرده‌اند، در عوض این روش قلع و قمع زامبی‌ها است که دستخوش تغییر و به عبارتی مضحک شده است. استفاده از اسلحه‌های ترکیبی مضحک که به فکر هیچ‌کس به‌جز ژاپنی‌های خلاق نمی‌رسد، روشی است که کپ‌کام از آن برای افزودن روح طنز به خیزش مردگان استفاده کرده است. 2 نسخه ابتدایی روی تمام کنسول‌های زمان خود منتشر شدند و از آنجایی که این عنوان چندان جذاب به‌نظر نمی‌رسید خیلی از بازی‌کننده‌های دوآتشه از کنار آن به‌راحتی عبور کردند. اما با معرفی ایکس‌باکس وان (Xbox one) در نمایشگاه 3E سال 2013 و رونمایی از خیزش ‌مردگان3 به‌عنوان بازی انحصاری این کنسول، نگاه‌ها به این سری از بازی‌ها تغییر کرد و همه با خود گفتند حتما مایکروسافت چیزی در این بازی ارايه كرده که لقب عنوان انحصاری ایکس‌باکس وان را به آن داده و قرار است از آن برای مقابله با پلی‌استیشن4 با انبوهی از شوالیه‌های انحصاری قدرتمند استفاده کند. متاسفانه ایکس‌باکس وان آن‌گونه که باید و شاید نتوانست از عهده پردازش این بازی برآید و از همه بدتر اینکه خیزش ‌مردگان روی کیفیت 720 اجرا می‌شد و این یعنی تقریبا نمی‌توان تفاوتی میان گرافیک آن و بازی‌های کنسول‌های نسل پیشین تصور کرد. همین ضعف کافی بود تا کپ‌کام در کمتر از یک‌سال نسخه PC را هم منتشر کند تا حاصل زحمات خود را به بهترین شکل ممکن یا حداقل با کیفیت 1080 به تصویر بکشد.
قبل از هر چیز برای نصب بازی روی رایانه دقت کنید که رایانه شما باید حداقل از شش گیگابایت رم بهره ببرد؛ چراکه در غیر این‌صورت بهتر است از قید خیزش مردگان3 بگذرید. این بار مساله کاملا جدی است و دیگر مانند ندای وظیفه: اشباح (Call of Duty: Ghosts) نمی‌توان با چند ترفند بازی را روی رم 4 اجرا کرد. با یک نگاه به حداقل سیستم مورد نیاز که از جمله مشخصات ذکر شده در آن می‌توان به پردازنده Intel Core i3-3220، رم شش گیگابایت و گرافیک GTX 570 اشاره کرد. احتمالا حدس می‌زنید که در این عنوان با گرافیکی چشم‌نواز و برتر از هر آنچه تا به حال دیده‌اید روبه‌رو خواهید شد. کرایسیس3 (Crysis 3) با آن قدرت گرافیکی بي‌نظير، سیستم مورد نیازی نداشت؛ پس خیزش مردگان باید گرافیکی بهتر از آن داشته باشد. اما حدس‌تان کاملا اشتباه است؛ چراكه با اولین نگاه آرزوی‌تان بر باد می‌رود و جلوی چشمان‌تان یک عنوان با گرافیکی معمولی و حتی پایین‌تر از آن پدیدار می‌شود. نکته جالب اینکه طراحان اصلا در اعلام حداقل سیستم مورد نیاز اغراق نکرده‌اند و روی سیستم مذکور، بازی را در حالت گرافیک متوسط (Medium) یا حتی گرافیک پایین (Low) باید اجرا کنید، وگرنه چیزی بیشتر از 15 فریم نصیب‌تان نمی‌شود. در حقیقت طراحان کپ‌کام کیفیت را فدای کمیت کرده‌اند و تنها نقطه درخشان گرافیک خیزش‌مردگان3، تعداد انبوه زامبی‌های موجود در شهر است تا به لطف این مساله هیچ کمبودی برای تخلیه عصبانیت و خشونت خود نداشته باشید. فضای شهر به‌خوبی از بروز ناگهانی این فاجعه خبر می‌دهد و این حس از همان نگاه اول به بازی‌کننده منتقل می‌شود. اتومبیل‌های رها شده در خیابان‌ها، فروشگاه‌ها و خانه‌های پر از لوازم اما خالی و زبانه کشیدن آتش در سرتاسر شهر همه و همه فضایی غم‌انگیز ایجاد کرده‌اند، هر چند این غم به لطف عنصر طنز، تاثیر چندانی بر بازی‌کننده نمی‌گذارد. در نهايت این بازی عنوانی متفاوت از رزیدنت اویل است و اگر طراحان قصد داشتند غم و اندوه مخاطب را فرا بگیرد نام رزیدنت اویل را برای این عنوان انتخاب می‌کردند نه خیزش مردگان. گیم‌پلی در استفاده از تک تک عناصر محیط برای ریشه‌کن کردن زامبی‌ها و ساخت انواع اسلحه‌های خلاقانه خلاصه می‌شود. از هر وسیله‌ای که بتوان تصور کرد از لاستیک ماشین، عروسک اسبا‌ب‌بازی، تفنگ آب‌پاش گرفته تا چوب بیسبال و سلاح‌های سبک و سنگین می‌توان برای درس ادب دادن به این موجودات نه‌چندان دوست‌داشتنی استفاده کرد. علاوه بر این در جریان بازی، نقشه‌هایی می‌یابید که با استفاده از آن به‌عنوان نمونه یک خرس پشمالو اسبا‌ب‌بازی را با اسلحه MG ترکیب کرده و یک اسلحه مرگبار می‌آفرینید. همین ویژگی یعنی ساخت سلاح‌های مضحک و در عین‌ حال مرگبار سبب شده هرگز خیزش مردگان3 شکل یک عنوان خشونت‌آميز را به خود نگیرد. در خلق این ایده کپ‌کام از دیگر آثار خود مانند مبارز خیابانی (Street Fighter) هم کمک گرفته که از آن جمله می‌توان از ترکیب ماسک بلانکا (Blanka) با باتری اتومبیل و خلق اسلحه‌ برقی نام برد. مانند اسلحه‌ها، امکان ترکیب اتومبیل‌ها با هم و ساخت یک ماشین جنگی تمام‌عیار هم وجود دارد تا دیگر بهانه‌ای برای عملیات پاکسازی شهر باقی نماند. اسلحه‌ای جدید خلق کرده‌اید و برای دیدن کارایی آن بی‌تابی می‌کنید، اما لازم نیست زیاد منتظر بمانید؛ چراکه سرتاسر شهر از زامبی‌ها پرشده است. به سوي دشمن هجوم می‌برید و یکی پس از دیگری نابودشان مي‌كنيد. قسمت لذت‌بخش‌تر اینکه پس از هر چند ضربه‌ای به شما فرصت داده می‌شود از حرکت ویژه بهره بگیرید؛ چیزی شبیه به سیستم مبارزه بتمن که می‌توان از آن به‌عنوان زیباترین بخش نبردها نام برد. این حرکت ویژه با توجه به نوع اسلحه متفاوت خواهد بود؛ ضمن اینکه از ابتدای بازی تا انتها آمار تعداد زامبی‌هایی که از پای درآورده‌اید در گوشه بالای تصویر نمایش داده می‌شود. نقشه بازی از انواع و اقسام ماموریت‌ها پر شده است، تا مشکلی برای ماندن در شهر و لذت بردن از پاکسازی آن نداشته باشید. در کنار این ماموریت‌های متنوع، عده‌ای از مردم شهر هستند که در محاصره زامبی‌ها گرفتار شده‌اند و با آزاد کردن آنها بر تعداد افراد لشکرتان برای مقابله با زامبی‌ها افزوده خواهد شد. در نگاه اول نقشه وسیع و نامحدود به‌نظر می‌رسد، اما با کمی دقت متوجه می‌شوید که اکثر راه‌ها به بن‌بست ختم شده و در حقیقت تنها چند راه محدود برای رسیدن به مقصد وجود دارد. استفاده از یک ترفند قدیمی براي گسترده نشان دادن بازی که البته خیلی وقت‌ها در ذوق بازی‌کننده می‌زند. با هزار زحمت با اتومبیل مسیری را برای رسیدن به مقصد طی کرده‌اید، اما در نهایت به بن‌بست برمی‌خورید، حالا مجبورید تمام راه را برگردید، در‌حالی‌که زامبی‌ها به اتومبیل‌تان آویزان می‌شوند و با خراب شدن وسیله نقلیه توسط این ميهمانان ناخوانده باید کل راه را پیاده برگردید. هوش مصنوعی ضعیف همراهان سبب می‌شود ترجیح دهید شخصا و بدون کمک گرفتن از کاراکترهای دیگر ماموریت‌ها را به پایان برسانید. کاراکترهای کنترل‌شده توسط هوش مصنوعی خیلی وقت‌ها راه‌تان را سد می‌کنند یا همانند میله پرچم در میان انبوه زامبی‌ها می‌ایستند تا شما به کمک‌شان بروید و یا اینکه پرچم‌شان توسط زامبی‌ها به پایین کشیده شود. کمک گرفتن از دیگر کاراکترها تنها در صورت کنترل آنها توسط یکی از دوستان‌تان با استفاده از مد Co-op لحظه‌ای عاقلانه به‌نظر می‌رسد و خوشبختانه این مد به‌گونه‌ای طراحی شده که در هر زمان دوستان‌تان می‌توانند به بازی ملحق شوند یا اینکه از آن خارج شوند.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200