http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
بررسی بازی Escape Dead Island ( قسمت دوم)
بررسی بازی Escape Dead Island ( قسمت دوم)

در بررسی بازی خیزش مردگان (Dead Rising) به اندازه کافی در مورد علت پیدایش زامبی‌ها سخن گفته شد.

زامبی‌ها به‌تدریج به یکی از پایه‌های ثابت بازی‌های ویدیویی مبدل شدند و حالا هر سال شاهد انتشار چند عنوان با موضوع این موجودات نه‌چندان مهربان هستیم. جزیره مرده یکی از این عناوین است که سعی کرده با آمیختن داستان زامبی‌ها با داستان‌هایی همچون داستان‌های‌ پررمز و راز تپه خاموش از زاویه دیدی متفاوت به این موضوع نگاه کند. متاسفانه این ترکیب به‌دلیل نبود یک نویسنده خلاق حداقل تا به امروز جذاب از آب در نیامده و اکثر بازی‌کننده‌ها تنها در صورتی به سراغ جزیره مرده می‌روند که عنوان مشهوری باقی‌ نمانده باشد و یا اینکه از دست مشکلات روزمره خسته شده و بخواهند با کمی زامبی‌کشی به آرامش برسند. فراز از جزیره مرده جدیدترین عنوان از این سری بازی‌ها است که البته با ظاهری کاملا متفاوت نسبت به عناوین پیشین به بازار بازی‌های ویدیویی قدم نهاده تا شاید نقطه عطفی باشد بر تاریخچه این سری از بازی‌ها.
قبل از هر چیز از زمان تعیین‌شده برای انتشار بازی باید به‌عنوان بدترین اشتباه سازندگان آن نام برد. انتشار چنین عنوانی آن‌هم چند هفته پس از عرضه عناوینی همچون ندای وظیفه یا فرقه حشاشین اتحاد و در‌حالی‌که هیاهوی این عناوین دنیای بازی‌های ویدیویی را فراگرفته کار چندان عاقلانه‌ای به‌نظر نمی‌رسد. زمانی که غول‌هایی همچون میدان نبرد (Battlefield) و بتمن از گم شدن در هیاهوی مذکور می‌ترسند و حتی انتشار آنها به ماه‌ها بعد انتقال پیدا می‌کند، چرا عنوانی کاملا معمولی مانند فرار از جزیره مرده باید جسارت پیدا کند و به میدان رقابت وارد شود. به دلیل همین اشتباه صدای فراری‌های جزیره مرده تا مدت‌ها به گوش بازی‌کننده‌ها نرسید و حالا که بازی‌های ویدیویی به خواب زمستانی فرو رفته‌اند نداهای ضعیفی از این بازی شنیده می‌شود تا حداقل به‌عنوان وقت پرکن هم که شده مورد توجه قرار بگیرد.
داستان زامبی‌های بی‌آزار
داستان بدون مقدمه‌چینی‌های لازم و با هنرنمایی یک نینجای ناشناس در قلع و قمع زامبی‌ها آغاز می‌شود. پس از چند دقیقه قهرمان قدیمی جزیره مرده یعنی ژیان‌می (Xian Mei) از طریق تماس تلفنی با نینجا، به داستان وارد مي‌شود تا با سبک جدید گرافیک و البته تغییر سازنده بازی، ارتباط آن کاملا با نسخه‌های پیشین قطع نشود. ژیان‌می با بی‌سیم و از راه دور نیروی نفوذی خود را در رسیدن به اطلاعات سری شرکت Geopharm و پیدا کردن مسبب اصلی پیدایش زامبی‌ها راهنمایی می‌کند. نینجا همان‌طور که انتظار می‌رود ماموریت خود را به‌خوبی انجام داده و اطلاعات خواسته‌شده را به چنگ می‌آورد، اما درست پیش از اتمام ماموریت و با اتفاقی مرموز ارتباط قطع شده و نام مامور نفوذی ژیان‌می نیز به فهرست گمشدگان جزیره مرده افزوده می‌شود. چند روز پس از این اتفاق، کلیف و دوستان ماجراجویش برای اثبات مهارت خبرنگاری خود به این جزیره نفرین‌شده قدم می‌گذارند و به این ترتیب داستان اصلی آغاز می‌شود.
در عنوان جدید، طراحان بازی سعی کرده‌اند با قرار دادن وقایع مرموز به سبک سری بازی‌های تپه خاموش همچون ریزش کانتینر از آسمان، بازی‌کننده را به تفکر بیشتر در داستان و به تبع آن تعقیب کنجکاوانه داستان بازی دعوت کنند، اما این وقایع با وجود گرافیک نه‌چندان خوب و کارگردانی ضعیف به‌سرعت فراموش می‌شوند و حتی برای یک لحظه هم که شده ذهن شما را درگیر نمی‌کنند. داستان از ابتدا تا به پایان هیچ‌گاه به اندازه‌ای شما را در خود غرق نمی‌کند تا پس از اتمام بازی حداقل برای پنج دقیقه به وقایع آن فکر کنید. از حق نباید گذشت که ایده به‌کار گرفته‌شده در طراحی داستان ایده خوبی بوده، اما این ایده به هر دلیلی در عمل آن‌گونه که باید اجرا نشده است.
با تجربه قسمت نخستین بازی و کنترل یک نینجای مبارز، این امید در دل شما پیدا می‌شود که حداقل با عنوانی اکشن و داغ روبه‌رو هستید، اما به محض اینکه کنترل کلیف را به دست می‌گیرید تمام آرزوهایتان بر باد می‌رود. روند پیشرفت قهرمان اصلی داستان به‌شدت کند و خسته‌کننده بوده و زمان زیادی لازم است تا کلیف از یک خبرنگار خشک و بی‌روح به قهرمانی زامبی‌کش مبدل شود.
گرافیک کارتونی شکل بازی موجب شده این عنوان یکی از لطیف‌ترین و مهربانانه‌ترین عناوینی باشد که به زامبی‌ها می‌پردازد. خشونت‌بارترین صحنه بازی هم نمی‌تواند خاطر یک کودک هفت ساله را بیازارد، به‌گونه‌ای که می‌توان گفت بازی گیاهان علیه زامبی‌ها از این عنوان ترسناک‌تر است. منظور این نیست که وجود خشونت و عنصر ترس در یک بازی ویدیویی می‌تواند به زیباتر شدن آن بینجامد. به‌عنوان نمونه اگر در ساخت ریمن این قهرمان کارتونی با اره برقی دشمنان خود را به قسمت‌های مساوی تقسیم کند، مطمئنا دیگر نمی‌توان به آن عنوان ریمن گفت؛ حتی اگر این‌کار در قالب گرافیک کارتونی و کودکانه صورت بگیرد. در نقطه مقابل اگر در عنوانی مانند رزیدنت‌اویل همه‌چیز خوب باشد و همه خوشبخت باشند، آن نسخه از رزیدنت‌اویل جایگاهی به‌جز درون سطل زباله نخواهد داشت. در فرار از جزیره مرده هرگز حس ترس بر شما غالب نمی‌شود و برای یک لحظه هم که شده فکر نمی‌کنید باید هر چه زودتر از این مخمصه خلاص شوید. جزیره کاملا آرام و زیبا به‌نظر می‌رسد و در محیط آن زامبی‌هاي بی‌آزاري دور هم جمع شده‌اند تا هر وقت دلتان گرفت به‌راحتی هرچه تمام‌تر دلخوری خود را بر سر یکی از آنها خالی کنید و زندگی خوش و خرم ادامه پیدا کند. برای یک لحظه صحنه مقابله با کلیکرها در آخرین بازمانده ما را به یاد بیاورید؛ صحنه‌ای که حتی یاد آن لرزه براندام هر بازی‌کننده‌ای می‌اندازد. البته عناوینی مانند خیزش مردگان هم هستند که از زامبی‌ها تنها براي سرگرمی و خالی‌کردن عصبانیت استفاده کرده و اتفاقا موفق هم بوده‌اند، اما این عناوین حداقل در ابتدای کار خیال بازی‌کننده را آسوده کرده‌اند که منتظر داستانی عمیق نباشد. در خیزش مردگان با قرار دادن یک انبار پر از اسلحه‌های سرد و گرم، از همان ابتدا به شما گفته می‌شود كه هدف فقط لذت بردن از قلع‌وقمع زامبی‌ها است. اما در فرار از جزیره مرده مشخص نيست که باید به‌دنبال یک داستان عمیق و تفکربرانگیز بود یا از درو‌کردن زامبی‌ها لذت برد. تنوع اسلحه‌ها نسبتا خوب است، اما هیچ‌کدام از آنها تفاوت چندانی در نوع نبردها و در کل گیم‌پلی ایجاد نمی‌کنند، از سیستم پیشرفت کاراکتر و یا بخش‌های خلاقانه‌ای همچون ساخت اسلحه نیز خبری نیست تا حداقل هر از چندگاهی تنوع بیشتری در گیم‌پلی ایجاد شود. در طراحی گرافیک فرار از جزیره مرده، از طرحی شبیه به مجلات کمیک‌استریپ استفاده شده است. صدای برخورد تبر با زامبی‌ها و اجسام به‌صورت نوشته‌های فانتزی نمایش داده می‌شود و کات‌سین‌ها نیز در قالب عکس‌های متحرک به تصویر درمی‌آیند. اگر فرار از جزیره مرده یک بازی کاملا مستقل و جدید بود، استفاده از این سبک از گرافیک مشکل چندانی به‌وجود نمی‌آورد، اما فراموش نکنید این عنوان ادامه سری بازی‌های جزیره مرده محسوب می‌شود؛ عناوینی که تا پیش از این از گرافیک‌هایی نزدیک به واقعیت و قالبی جدی و حتی ترسناک برخوردار بوده‌اند. با تصور 2 عنوان پیشین به محیط نسخه جدید قدم می‌گذارید، اما چیزی به‌جز یک مجله کمیک‌استریپ کودکانه نصیب‌تان نمی‌شود.
بدترین بازی سال 2014 ؟
فرار از جزیره مرده شایسته‌ترین کاندید برای دریافت نشان بدترین بازی سال 2014 است. با دیدن تصویر بازی و احتمالا تریلر نسبتا جذاب آن با خود می‌گویید مگر ممکن است عنوانی به زامبی‌ها بپردازد و تا این اندازه سرد و بی‌هیجان باشد. در جواب باید گفت بله این ماموریت غیرممکنی است که Fatshark به‌عنوان سازنده بازی به‌خوبی از پس انجام آن برآمده و با وجود این شاهکار شرکت‌های دیگر می‌توانند مطمئن باشند حداقل عنوان آنها از آخر اول نخواهد شد.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200