http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
بررسی بازی روشنایی در حال مرگ(DYING LIGHT)
بررسی بازی روشنایی در حال مرگ(DYING LIGHT)

سال 2014 سال پرکاری برای زامبی‌ها بود.

در سال گذشته حداقل بازار کار این موجودات جان‌سخت رونق داشت و آنها یکی پس از دیگری در عناوین مختلف، از عناوین برجسته‌ای همچون آخرین بازمانده ما گرفته تا بدترین عناوین سال نظیر «فرار از جزیره مرده» نقش‌آفرینی کردند. سال میلادی جدید نیز با فراهم کردن فرصت‌های شغلی جدید برای زامبی‌ها آغاز شد تا همچنان دوران پرفروغ این ميهمانان ناخواسته ادامه پیدا کند. انتشار نسخه بازسازی‌شده رزیدنت‌اویل به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازی‌ها در این حوزه به نقطه آغاز حرکت رو به جلوی زامبی‌ها در 2015 مبدل شد و حالا بازی روشنایی در حال مرگ به میدان قدم گذاشته تا این مسیر را ادامه دهد. یکی از مشکلات انتشار عناوین متعدد با محوریت یک موضوع خاص، تکراری شدن محتوای بازی است. در خیزش مردگان از ترکیب طنز، تنوع و خلاقیت در ساخت اسلحه‌های مختلف برای جلوگیری از تکراری شدن بازی استفاده شده بود، فرار از جزیره مرده در تلاشی ناموفق ظاهری کارتونی به این موجودات بخشید و آخرین بازمانده ما از به‌کارگیری یک داستان غنی و عمیق برای رسیدن به این منظور بهره گرفت. با زیاد شدن این عناوین، راه‌های ایجاد تنوع نیز روز به روز کاهش پیدا کردند و ساخت یک عنوان متفاوت با حضور زامبی‌ها سخت و سخت‌تر شد. روشنایی در حال مرگ یکی از عناوینی است که با یک ابتکار جدید توانسته برسختی مذکور غلبه کند و این ابتکار چیزی نیست به‌جز ترکیب زامبی‌ها با ورزش پرهیجان پارکور. در ادامه به بررسی این عنوان جدید Techland می‌پردازیم تا مشخص شود آیا ترکیب ورزش پرطراوت پارکور با زامبی‌های نه چندان شاداب، دلنشین از آب درآمده یا خیر.
یک داستان با رازهای پنهان
در شهر خیالی حران (Harran) که نام آن از یکی از شهرهای باستانی ترکیه برداشت شده ویروسی کشنده اهالی شهر را به زامبی‌ تبدیل کرده است. طولی نمی‌کشد که شهر قرنطینه شده و ورود و خروج از آن ممنوع می‌شود، اما در میان انبوه زامبی‌ها هنوز گروه‌های کوچکی از نجات یافتگان با امید به آینده به حیات خود ادامه می‌دهند. سازمان GRE با کمک‌های هوایی سعی در زنده نگه‌داشتن این گروه‌ها دارد، اما ظاهرا در پشت پرده این کمک‌های انسان‌دوستانه هدف شومی پنهان شده است. در یکی از این کمک‌رسانی‌ها مامور ویژه GRE با نام کایل کرین (Kyle Crane) به شهر حران فرستاده می‌شود تا سندی بسیار مهم را به‌دست آورد؛ سندی که با استفاده از آن شخصی به نام سلیمان از GRE اخاذی می‌کند. در جریان بازی با برعهده گرفتن نقش کرین در کنار بازماندگان شهر برای زنده ماندن خواهید جنگید تا در پشت پرده این تلاش قهرمانانه ماموریت مخفی خود را به سرانجام برسانید.
همانطور که می‌بینید، داستان با رمز و رازهای فراوان و جزيیات مبهم آغاز می‌شود و خوشبختانه آشکار شدن این رازها و جزيیات با گام‌های بسیار خوب و سنجیده‌‌ای انجام می‌گیرد. با انجام هرکدام از ماموریت‌های اصلی، داستان به اندازه کافی به سمت جلو حرکت می‌کند و بخشی از رازهای مخفی‌ آن آشکار می‌شود؛ بنابراین اشتیاق بازی‌کننده‌ها برای ادامه بازی و انجام ماموریت بعدی دوچندان می‌شود. از ماموریت‌های وقت‌گیر و نه‌چندان سازگار با وقایع بازی خبری نیست تا وقفه‌ای در داستان ایجاد نشود. در جریان بازی با کاراکترهای متعددی روبه‌رو خواهید شد که به لطف شخصیت‌پردازی خوب، هرکدام از مشخصه و تاثیر خاص خود برخوردارند. در عناوین مشابه که از ماموریت‌های اصلی و جانبی مختلف پرشده‌اند و درنتیجه با کاراکترهای متعددی روبه‌رو هستید معمولا شخصیت کاراکترها به اندازه‌ای به هم نزدیک است که تا پایان بازی حتی نام یکی از آنها در خاطرتان نمی‌ماند، اما در روشنایی در حال مرگ، نام تک تک کاراکترها حتی شخصیت امیر که در ابتدای بازی برای نجات کرین از چنگ زامبی‌ها قربانی می‌شود در ذهنتان ثبت شده و تا پایان باقی می‌ماند. رحیم، جید (Jade)، برکن (Brecken) و رییس (Rais) هرکدام نقش منحصربه‌فرد خود را در داستان ایفا می‌کنند تا هیچ‌کدام اضافی به‌نظر نرسند. در کل باید گفت داستان بازی هیجان‌انگیز و با رازهای پنهان فراوان آغاز می‌شود، با اتفاقات جذاب شاخ و برگ بیشتری پیدا کرده و با گام‌های سنجیده به سمت نقطه اوج و پایان خود حرکت می‌کند.
ورود ورزش پرهیجان پارکور به بازی
روشنایی در حال مرگ نخستین عنوانی نیست که ورزش پارکور را با ژانر اول شخص ترکیب می‌کند، بلکه پیش از این، لبه آینه (Mirror`s Edge) طعم این معجون لذت‌بخش را به بازی‌کننده‌ها چشانده و با تصور آن می‌توان با گام‌های مطمئن‌تری به شهر حران قدم گذاشت. زامبی‌های حران به صدا حساس هستند و به همین دلیل و برای جلوگیری از روبه‌رو شدن با تمام زامبی‌های شهر باید فکر استفاده از اسلحه‌های گرم را از ذهن‌تان بیرون کنید. از تیربار یا موشک‌انداز خبری نیست تا لشکری از زامبی‌ها را در یک چشم‌ به هم زدن با خاک یکسان کنید و تنها وسیله دفاعی موجود در مقابله با این موجودات سخت‌جان اسلحه‌های سرد هستند. مگر با یک چکش یا میله میخ‌دار از پس چند زامبی می‌توان برآمد؟ اینجا است که ورزش پارکور مفيد واقع می‌شود. استفاده از بلندی‌های شهر مانند ساختمان‌ها یا اتومبیل‌های پارک شده، بهترین گزینه برای جلوگیری از روبرو شدن با زامبی‌ها است. با خروج از پناهگاه دویدن‌های بی‌امان و بالا رفتن از ساختمان‌ها و بلندی‌ها آغاز می‌شود. پشت سرهم و با تکیه بر مهارت کرین در انجام حرکات پارکور باید با تمام سرعت از یک بلندی به بلندی دیگر بروید و این کار را تا رسیدن به مقصد تکرار کنید. حرکات قهرمان داستان به زیبایی و جذابیت حرکات فیت (Faith) در لبه آینه نیست، اما هنوز هم استفاده از این حرکات به‌خصوص در زمانی که صدای ارتش زامبی‌ها از پشت سر به گوش می‌رسد لذت و هیجان خاصي دارد. در فضای نسبتا بزرگ شهر خبری از نقاط دسترسی سریع نیست، اما کرین به اندازه‌ای سریع و جذاب در فضای شهر جابه‌جا می‌شود که چندان کمبود این امکان احساس نمی‌شود.
در جریان روز شاید خیلی احساس ترس نکنید و زامبی‌ها به‌جز موانع خطرناک و بهانه‌هایی برای انجام حرکات پارکور چیز دیگری به‌نظر نرسند، اما با رفتن آفتاب و حاکم شدن تاریکی بر فضای شهر اوضاع تغییر می‌کند. به لطف صدا گذاری بسیار خوب بازی، بیرون آمدن از پناهگاه در شب، دل‌ شیر می‌خواهد. با شنیدن یک صدای غرش ترسناک، نور ضعیف چراغ قوه خود را به سمت صدا حرکت می‌دهید و به یکباره یک غول ترسناک با پتک روبه‌رویتان ظاهر می‌شود. تنها کار عاقلانه‌ای که در اين موقعيت می‌توانید انجام دهید، دویدن و رسیدن به اولین ساختمان بلند است. البته شجاعت شما در بیرون آمدن در شب و نرفتن به پناهگاه بی‌پاسخ نمی‌ماند و با رفتن امتیازهای بیشتری می‌توان به‌دست آورد و در درخت پیشرفت‌ها به‌کار گرفت. به غیر از توانایی ساخت انواع داروها، آیتم‌ها و اسلحه‌های متنوع، سه درخت پیشرفت در بازی وجود دارد که هرکدام با یکی از توانایی‌های حیاتی قهرمان داستان مرتبط هستند؛ یک درخت برای پیشرفت توانایی انجام حرکات پارکور و حرکت در شهر، درخت دوم برای پیشرفت قدرت مبارزه و درخت سوم برای توسعه قدرت ساخت آیتم‌ها در نظر گرفته شده‌اند.
فضای شهر حران از ماموریت‌های اصلی و جانبی فراوان پرشده که روی هم رفته نزدیک به 40 ساعت گیم‌پلی را تشکیل داده‌اند و از همه مهم‌تر اینکه برخی از ماموریت‌های جانبی دست کمی از ماموریت‌های اصلی ندارند. بازی براساس مـــوتور گرافیــکی Chrome Engine 6 ساخته شده و به‌جرات می‌توان گفت روشنایی در حال مرگ، زیباترین عنوانی است که از ابتدا تا به امروز براساس این موتور گرافیکی شکل گرفته است. جزيیات بالای به کار رفته در طراحی کاراکترها ظاهری واقعی به آنها بخشیده و حران یکی از زیباترین شهرهایی است که تا به امروز زامبی‌ها در آن ساکن شده‌اند.
ترکیب حرکات پارکور با زامبی‌ها و استفاده از این ورزش پرهیجان برای فرار از دست زامبی‌های بی‌رحم به‌خوبی در روشنایی در حال مرگ جواب داده و حذف اسلحه گرم و به تبع آن حذف قابلیت قلع‌و‌قمع کردن زامبی‌ها سبب شده تمرکز بیشتری روی استفاده از حرکات پارکور داشته باشید. با وجود یک گیم‌پلی طولانی، سه درخت پرشاخ و برگ از پیشرفت‌ها و البته یک داستان جذاب، روشنایی در حال مرگ تا مدت‌ها می‌تواند به تابش خود ادامه دهد و به این زودی‌ها خاموش نشود.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200