http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
آرشیوی
بررسی بازی مورتال کمبت10
بررسی بازی مورتال کمبت10

در دنیا اشخاصی وجود دارند که هرگاه در حوزه تخصص خود دست به کاری می‌زنند، اقدام‌شان به خلق یک اثر یا محصول با بالاترین کیفیت منجر می‌شود.

همه انتظار دارند محصولاتی که به‌وسيله استیو جابز یا زیر نظر وی طراحی می‌شوند بهترین باشند. در فوتبال اگر بازیکنی همچون پیرلو پشت ضربه آزاد بایستد، انتظاری جز یک شلیک زیبا و خلق صحنه‌ای حساس نمی‌رود. کوجی‌ما اگر بازی ویدیویی بسازد، چنان در طراحی اثر خود وسواس به خرج می‌دهد که حتی سخت‌گیرترین منتقدان نیز نمی‌توانند امتیاز کامل را به آن اختصاص ندهند. ادبون (Ed Boon)، کارگردان خلاق سری بازی‌های مورتال کمبت نیز دست کمی از افراد نامبرده ندارد. در سال 1992 ادبون با ارایه عنوان ابتدایی مورتال کمبت، انقلابی در ژانر مبارزه‌ای ایجاد کرد. در آن زمان ژاپنی‌ها با مبارز خیابانی در میان عناوین مبارزه‌ای جولان می‌دادند و همین کافی بود تا آمریکایی‌ها به لطف ذهن خلاق ادبون و با تمام قوا به عرصه وارد شده و خودی نشان دهند. استفاده از مدل‌های واقعی به جای مدل‌های کارتونی و البته شخصیت‌پردازی فوق‌العاده خصوصیاتی بودند که مورتال کمبت را از مبارز خیابانی و عناوین مشابه متفاوت می‌کردند. در کنار ویژگی‌های مذکور یک بخش کاملا ابتکاری نیز در اثر ادبون وجود داشت و آن فرصت تنبیه و خالی کردن خشم خود برسر حریف در پایان هر نبرد بود. اسکورپین، ساب‌زیرو، جانی کیج، جکس و ریدن سال‌ها است در فهرست قهرمانان محبوب بازی‌کننده‌ها قرار دارند و حتی می‌توان گفت محبوبیت آنها به اندازه‌ای است که باید فهرستی کاملا مجزا برای آنها در نظر گرفت. ابهت اسکورپین و ساب‌زیرو، شوخ‌طبعی‌های جانی کیج و سرسختی شخصیتی همچون جکس از هرکدام از این کاراکترها قهرمانی کاملا مجزا و فراموش‌نشدنی ساخته است تا مورتال کمبت محبوب‌ترین عنوان مبارزه‌ای تاریخ لقب بگیرد. از عنوان چهارم، مورتال کمبت به دنیای سه‌بعدی راه پیدا کرد و همین، تغییر افت نسبی محبوبیت بازی را به همراه داشت، درحالی‌که مبارز خیابانی با اقدام سنجیده طراحان خود در حالت دوبعدی باقی ماند. سرانجام در سال 2009 طراحان مورتال کمبت به فکر بازگرداندن این عنوان به دوران درخشان خود افتادند. به این ترتیب نهمین نسخه از این سری بازی‌ها به منظور بازسازی مجدد این اثر و به‌عنوان آغاز یک دوران جدید عرضه شد. طراحان برای ساخت بازی از موتور گرافیکی قدرتمند Unreal کمک گرفتند، اما برخلاف طراحی سه‌بعدی نسخه جدید، مبارزات آن در حالت دوبعدی صورت می‌گرفتند. عنوان نهم همان‌طور که انتظار می‌رفت مورتال کمبت را به دوران درخشان خود بازگرداند و حالا پس از پنج سال مورتال کمبت10 روانه بازار شده تا این دوران درخشان همچنان ادامه پیدا کند.
در نسخه جدید به جای شائوکان این‌بار شینوک بازگشته تا با نقض قوانین،Earthrealm را به هم بریزد. شینوک چند سال پس از پایان داستان نسخه نهم و شکست شائوکان، با استفاده از ارتش Netherrealm به قلمرو تحت حمایت ریدن هجوم می‌آورد. در ارتش شینوک تعدادی از مدافعان سابق زمین نظیر جکس، ساب‌زیرو و اسکورپین نیز دیده می‌شوند تا در طرف مقابل قهرمانانی همچون جانی کیج و سونیا کار بسیار سختی برای دفاع در برابر این هجوم خونین داشته باشند. نبردهای تن‌به‌تن به سبک شناخته‌شده مورتال کمبت همچنان بخش اصلی مد داستانی را به خود اختصاص داده‌اند؛ هرچند در ابتکاری تحسین‌برانگیز از صحنه‌های خدای جنگی که در جریان آنها باید کلید نمایش‌ داده شده را در زمان مشخص بزنید در هر چه جذاب‌تر شدن کات‌سین‌ها بهره گرفته شده است. با این ویژگی مد داستانی جذاب‌تر از عناوین دیگر مورتال کمبت از کار درآمده، به‌گونه‌ای که بدون آن این عنوان مبارزه‌ای ناقص به‌نظر می‌رسد.
در کنار مد داستانی، نبردهای تن‌به‌تن بخش اصلی بازی را به خود اختصاص داده‌اند که باید گفت این نبردها با وجود گیم‌پلی سریع، گرافیک بالا و اضافه‌شدن قابلیت‌هایی همچون دویدن یا پیشرفت قابل‌توجه هوش مصنوعی داغ‌تر و نفس‌گیرتر از پیش شده‌اند. در فهرست کاراکترهای قابل انتخاب همچنان نام‌های آشنایی همچون اسکورپین، ساب زیرو، جکس، ریدن یا سونیا دیده می‌شود، اما نکته‌ای که در این فهرست خودنمایی می‌کند، تصمیم ادبون بر اضافه کردن یک نسل جدید به مورتال کمبت و احتمالا آغاز دوران جدید این سری از بازی‌ها است. کیج (Cassie Cage) به‌عنوان فرزند سونیا و جانی کیج، جکی بریگز (Jacqui Briggs) به‌عنوان فرزند جکس، کونگ جین (Kung Jin) از نسل کونگ لائو و تاکاشی تاکیدا به‌عنوان فرزند کنشی (Kenshi) و چهار کاراکتر جدید دیگر همگی از ارایه نسل جدید مورتال کمبت خبر می‌دهند؛ هرچند هرگز نمی‌توان این سری از بازی‌ها را بدون قهرمانان فراموش‌نشدنی همچون اسکورپین، ساب‌زیر یا ریدن تصور کرد. نسخه دهم ترکیبی است از نسل جدید و نسل قدیمی و شناخته‌شده مورتال کمبت که البته همچنان کفه ترازو به سمت کاراکترهای مشهورتر و قدیمی‌تر سنگینی می‌کند.
از فهرست کاراکترها كه بگذريم، اصلی‌ترین تغییر نسخه دهم نسبت به‌عنوان پیشین امکان انتخاب سه سبک مبارزه مختلف برای هر کاراکتر است. به‌عنوان نمونه اسکورپین از سه سبک نینجوتسو، آتش جهنم (Hell‌ Fire) و جهنم (Inferno) بهره می‌برد که انتخاب هر کدام روش مبارزه کاراکتر انتخابی را تغییر خواهد داد. در نینجوتسو با اضافه شدن دو شمشیر به ابزارهای اسکورپین، این کاراکتر به جای استفاده از قدرت آتش بیشتر روی انجام حرکات رزمی تمرکز می‌کند، درحالی‌که با انتخاب آتش جهنم یا جهنم، قدرت مخرب آتش به کمک قهرمان شناخته‌شده مورتال کمبت می‌آید. هر کاراکتر از فنون پایه‌اي بهره می‌برد که جدا از سبک انتخابی ثابت هستند، فنونی مانند پرتاب یخ به‌وسيله ساب‌زیرو یا استفاده از زنجیر اسکورپین و با انتخاب سبک چند فن متغیر به این فنون افزوده می‌شوند.
با اضافه شدن قابلیت دویدن، سرعت نبردها بیشتر شده هرچند با تغییر ترکیب کلیدهای برخی از فنون شناخته شده، مدتی زمان می‌برد تا به سیستم مبارزه مورتال کمبت10 عادت کرده و آن‌گونه که باید با کاراکتر محبوب خود مبارزه کنید. زنجیر اسکورپین پس از سال‌ها ثبات از دو فلش عقب و مربع به ترکیب فلش عقب سپس جلو و کلید مربع تغییر کرده تا با کمی پیچیده شدن این ترکیب امکان استفاده از چند ضربه‌‌ای‌ها و ترکیب آنها با هم سخت‌تر شود. با وجود مطلب مذکور، پس از تمرین و رسیدن به مهارت و سرعت لازم با توجه به حرکات زیباتر کاراکترها با هیجان‌انگیزترین نبردهای مورتال کمبت در طول تاریخ 24 ساله این عنوان مواجه خواهید شد.
پس از پایان نبرد و شنیدن نوای نام‌آشنای Finish Him/Her نوبت به خالی کردن خشونت برسر کاراکتر رقیب می‌رسد. این بار ادبون از تمام خلاقیت خود در هرچه زیباتر و البته واقعی‌تر شدن این حرکات استفاده کرده است تا پس از پایان نبرد غمی در وجودتان باقی نماند. در کنار حرکات Finish Him یک‌بار دیگر گزینه Brutality به مورتال کمبت بازگشته؛ هرچند این‌بار به جای وارد کردن چند ضربه پشت سرهم باید با حفظ شرایط ذکرشده در فهرست حرکات، نبرد را با اجرای یک فن خاص به پایان ببرید. با انجام حرکت Brutality و تمام شدن نبرد کاراکتر حریف به بهترین نحو ممکن تنبیه می‌شود و دیگر نیازی به نمایش پیام Finish Him/Her نخواهد بود. به‌عنوان نمونه، برای انجام یکی از حرکات Brutality اسکورپین، کاراکتر شما باید حداقل 50 درصد از نوار خون خود را حفظ کرده باشد و حرکت آخر با پرتاب ویژه زنجیر صورت بگیرد. هر کاراکتر از دو حرکت Fatality و پنج حرکت Brutality برخوردار است تا براي خنک کردن دل خود در پایان هر نبرد کم و کسری نداشته باشید.
با استفاده از نسخه سوم موتور گرافیکی قدرتمند Unreal مورتال کمبت10 از نظر گرافیکی با یک انقلاب و تغییر قابل توجه مواجه شده است و این تغییر به‌حدی بوده که به‌دلیل بار پردازشی بالا انتشار نسخه ایکس‌باکس360 و پلی‌استیشن3 به تابستان واگذار شود. بافت‌های گرافیکی به‌کارگرفته شده در بازی، به‌خصوص در طراحی کاراکترها کیفیت فوق‌العاده بالایی دارند. این ویژگی به‌ويژه در پایان نبردها و زوم کردن دوربین روی چهره مبارز پیروز خودنمایی می‌کند. محیط‌های متنوعی در بازی وجود دارند که برخی از آنها همچون جنگل مرده (Dead woods) یا تقاطع (Croodroad) از اوج هنر طراحان مورتال کمبت خبر می‌دهند. این سری از بازی‌ها همواره از صداگذاری تحسین‌برانگیزی برخوردار است؛ صداگذاری که با وجود آن تکیه‌کلام‌های کاراکترهای مورتال کمبت سال‌ها است بر سر زبان بازی‌کننده‌ها و طرفداران این عنوان مبارزه‌ای افتاده است. خبر خوب اینکه نسخه دهم نيز از این قضیه مستثنا نیست.
مورتال کمبت10 همان دنباله شایسته‌ای است که انتظار می‌رفت برای نسخه نهم عرضه شود. با گرافیک بسیار زیبا و نزدیک به واقعیت، گیم‌پلی سریع، انواع و اقسام حرکات Finish Him و Brutality، امکان خلق چند ضربه‌ای‌های انحصاری و البته یک مد آنلاین جذاب به لطف اضافه شدن بخش Faction Wars حالا باید گفت سلطانی جدید برتخت سلطنت ژانر مبارزه‌ای نشسته است.


    مطالب مرتبط
    نظرات کاربران

    ارسال نظر در مورد این مطلب:
    نام شما : *
    آدرس ایمیل : *
    متن نظر : *
    کد امنیتی :
    Refresh Code

    لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

    *
     


    کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
    انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
    تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
    این پرتال قدرت گرفته از :
    سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
    ارتباط با ما : 1000030200