http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
چهارشنبه 1 مهر 1394
عصر اژدها: تفتیش عقاید (Dragon Age: Inquisition)
عصر اژدها: تفتیش عقاید (Dragon Age: Inquisition)

کیفیت همراه کمیت در عصر اژدها. افزایش مدت‌زمان گیم‌پلی و گسترش فضای بازی در حال حاضر به یک رقابت بی‌پایان میان بازی‌های ویدیویی به‌خصوص عناوین ژانر نقش‌آفرینی مبدل شده است.

ویچر3 و اسکایرم با حدود 200 ساعت گیم‌پلی و دیابلو با گیم‌پلی تقریبا بی‌پایان که با به‌روزرسانی‌های پی‌درپی هر روز بر وسعت آن افزوده می‌شود، نمونه‌های بارز این پیشرفت به شمار می‌آیند. پرسش اینجا است که آیا وسعت یک عنوان می‌تواند ضامن خوب و برتر بودن آن باشد؟ ساخت یک گیم‌پلی طولانی با قرار دادن ماموریت‌های تکراری و پیش پاافتاده کار چندان سختی نیست. طراحان بازی می‌توانند یک ماموریت پیدا کردن آیتم در عنوان خود قرار دهند که برای انجام آن بايد برای مدت زمانی طولانی گیم‌پلی سرد و بی‌هیجان را پشت سر بگذارید و در آخر در ازای پیدا کردن آیتم تنها یک امتیاز کوچک دریافت می‌کنید. با پرکردن یک عنوان از این‌گونه ماموریت‌ها می‌توان ساعت‌ها گیم‌پلی بی‌ارزش ایجاد کرد و در آخر ادعای ساخت بزرگ‌ترین بازی‌ ویدیویی تاریخ را داشت. عصر اژدها: تفتیش عقاید، نام عنوانی است که در اواخر 2014 روانه بازار شد و پیش از ورود رسمی آن سازنده و ناشر عنوان از عرضه یکی از وسیع‌ترین عناوین تاریخ بازی‌های ویدیویی خبر می‌دادند؛ ادعایی که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.
داستان تفتیش عقاید ارتباط زیادی با دو عنوان پیشین ندارد و بدون تجربه عصراژدها 1و 2 می‌توان به عنوان جدید قدم گذاشت و بخش به بخش داستان را درک کرد. انفجاری مهیب و مشکوک با کشتن عده‌ای از تمپلارها و جادوگران پیمان صلح میان این دو دسته را برهم زده و دریچه‌ای برای ورود نیروهای شیطانی به قلمروی آنها باز کرده است. به عنوان تنها بازمانده این انفجار به محیط بازی قدم می‌گذارید و بلافاصله متوجه می‌شوید به تنها امیدِ بستن راه ورود شیاطین به دنیا مبدل شده‌اید. به‌سرعت گروهی با نام تفتیش عقاید (Inquisition) و به فرماندهی قهرمان داستان تشکیل می‌شود تا هرچه زودتر مشکل پیش‌آمده برطرف شود. عناوین نقش‌آفرینی هرچه وسیع‌تر می‌شوند معمولا از کیفیت داستان آنها کاسته می‌شود. صدها ماموریت مختلف به غیر از ماموریت‌های اصلی وجود دارد که هر کدام می‌توانند داستان خاص خود را داشته باشند. با انجام ماموریت‌های جانبی ممکن است ساعت‌ها از داستان اصلی فاصله بگیرید و در نتیجه از هیجان آن کاسته شود. برای حل این مشکل داستان اصلی باید بسیار غنی و داغ طراحی شود تا حتی پس از مدت‌ها دوری، وقایع آن در ذهنتان باقی بماند و باید گفت تفتیش عقاید از این نظر عملکرد چندان خوبی نداشته و هیچ‌گاه مجذوب داستان نمی‌شوید. کاراکترها به‌یادماندنی و با خصوصیات و شخصیت منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند و با صحنه‌های تاثیرگذار متعددی در جریان بازی روبه‌رو خواهید شد اما مشکل زمانی به وجود می‌آید که عناصر مختلف به هم می‌پیوندند تا داستان اصلی را تشکیل دهند. در حقیقت وقایع بازی به صورت مجزا باارزش و به‌یادماندنی هستند، اما در قالب یک مجموعه واحد باید گفت مجموعه‌ای ناهمگون و نامرتب را تشکیل داده‌اند.
وقتی صحبت از گیم‌پلی پیش می‌آید، در بررسی عناوین ساخت Bioware باید جانب احتیاط را به‌عمل آورد؛ زيرا با یکی از هنرمندان و استادان ساخت گیم‌پلی‌های وسیع و در عین حال جذاب روبه‌رو هستیم. همان‌طور که حدس می‌زنید، تفتیش عقاید صندوقچه یا به معنای بهتر انباری پر از ماموریت‌های متنوع و اکثرا جذاب را در خود جای داده است.
بازی ترکیبی است از ژانر استراتژی و نقش‌آفرینی، به‌گونه‌ای که رهبری تیم همراهان و در کل اعضای گروه تفتیش عقاید نقش اساسی در پشت سرگذاشتن ماموریت‌ها ایفا می‌کنند. در کنار کاراکتری که در ابتدای بازی و با استفاده از امکانات ادیتور ساخته‌اید هر کدام از همراهانت‌ان می‌توانند به نوبه خود قهرمان داستان باشند و در هر زمان می‌توان از کاراکتر اصلی به یکی از آنها تغییر وضعیت داد. در حقیقت در تفتیش عقاید یک تیم از قهرمانان را کنترل خواهید کرد نه قهرمانی واحد را هرچند یکی از این قهرمانان که همان کاراکتر ابتدایی است همواره باید در صحنه حضور داشته باشد. با پیشرفت در بازی کاراکترهای زیادی به جمع یاران تفتیش عقاید افزوده می‌شوند که خصوصیت رفتاری خاص خود را خواهند داشت. پنج کلاس مختلف برای کاراکترها در عصراژدهای جدید وجود دارد که هر کدام با توانایی‌های منحصربه‌فرد خود می‌توانند مکمل سایر کلاس‌ها باشند. تفاوت کلاس‌ها در درخت پیشرفت‌ها، توانایی‌ها و یا سبک مبارزه خلاصه نمی‌شود و آیتم‌های مورد استفاده آنها نظیر زره یا اسلحه‌ نیز متفاوت خواهند بود. انتخاب نحوه پیشرفت تمامی اعضای تیم تفتیش عقاید و تجهیزات مورد استفاده آنها تماما به بازی‌کننده سپرده شده است که این آزادی‌عمل از یک نظر مزیت محسوب شده و بر وسعت گیم‌پلی به میزان قابل توجهی افزوده است، اما از نگاه بازی‌کننده‌های بی‌حوصله یا کم حوصله مدیریت این همه جزيیات، سخت و خسته‌کننده به نظر خواهد رسید. باید گفت ای کاش طراحان در برابر این آزادی عمل گزینه‌ای قرار می‌دادند که با انتخاب آن پیشرفت کاراکترها به‌صورت خودکار انجام می‌گرفت.
عصر اژدها تفتیش عقاید از نظر وسعت و تنوع گیم‌پلی همانطور که طراحان آن ادعا کرده بودند یکی از برترین عناوین تاریخ بازی‌های ویدیویی است و از همه مهم‌تر اینکه Bioware در ساخت این عنوان در کنار کمیت به کیفیت نیز توجه داشته و انجام تک تک ماموریت‌ها ارزش خاص خود را خواهد داشت. داستان ناهمگون و نامرتب اصلی‌ترین ضعف تفتیش عقاید محسوب می‌شود که اگر این ضعف نیز برطرف می‌شد حالا می‌توانستیم از اثر جدید Bioware در کنار وسیع‌ترین به عنوان یکی از کامل‌ترین عناوین تاریخ نیز نام ببریم.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200