http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
چهارشنبه 1 مهر 1394
پنج قهرمان محبوب دنیای بازی‌های ویدیویی
پنج قهرمان محبوب دنیای بازی‌های ویدیویی

قهرمانان بازی‌های ویدیویی اگر از قهرمانان دنیای سینما بالاتر و مهم تر نباشند، از آنها کمتر نیستند.

دنبال کردن قهرمانان پرده نقره‌ای تنها به تماشای حرکات و رفتار آنها در فیلم‌های سینمایی ختم می‌شود اما در نقطه مقابل کنترل قهرمانان بازی‌های ویدیویی در اختیار شما قرار می‌گیرد و این شما هستید که با استفاده از این امکان، تاریخ‌سازی می‌کنید. تمام افتخارات مربوط به آشیل در فیلم تروی (Troy) نصیب برد پیت می‌شود، این کیانو ریوز است که به عنوان قهرمان محبوب سه‌گانه ماتریکس شناخته می‌شود و یا الیجا وود در نقش فرودو، نابودکننده حلقه در ارباب حلقه‌ها لقب می‌گیرد. اما قهرمانان بازی‌های ویدیویی بدون بازی‌کننده‌ها به جایی نمی‌رسند. در حقیقت این قهرمانان باید تمام افتخارات خود را با مخاطبین‌شان به اشتراک بگذارند و به همین دلیل است که نزدیکی بیشتری به مخاطب خود پیدا می‌کنند. در ادامه این متن به معرفی پنج تن از قهرمانانی خواهیم پرداخت که در تاریخ نه چندان طولانی بازی‌های ویدیویی نام خود را ثبت کرده و به بخشی از زندگی بازی‌کننده‌ها تبدیل شده‌اند. این پنج نام با توجه به میزان تاثیرگذاری و عمومیت آنها انتخاب شده‌اند با این توضیح که نام قهرمانان زیادی می‌توانست در لیست قرار بگیرد که با توجه به محدودیت‌های موجود متاسفانه باید از آنها گذر کرد.

اسکورپین (Scorpion)
مورتال کمبت و خالق آن، ادبون در تاریخ 22 ساله خود قهرمانان زیادی را به بازی‌کننده‌ها معرفی کرده‌اند که هر کدام به نوبه خود می‌توانند در لیست قهرمانان محبوب قرار بگیرند. ساب‌زیرو، اسکورپین، جکس، سونیا و چندین و چند مبارز دیگر که همگی بخشی از دوران خوش زندگی ما را تشکیل داده‌اند اما گل سرسبد آنها بدون شک اسکورپین است. نینجای زردپوش مورتال کمبت به دلیل هیبت خاص و قابل احترام خود نماد اصلی این سری از بازی‌ها و اوج خلاقیت ادبون در طراحی کاراکترهای به یاد ماندنی است. حرکات منحصربفرد اسکورپین به خصوص زنجیر کشنده وی و البته تکه‌کلام‌های مشهورش در زمان استفاده از این زنجیر، لقب محبوب‌ترین کاراکتر ژانر مبارزه‌ای را به وی اهدا کرده به گونه‌ای که می‌توان گفت دیگر کاندیداهای این لقب با فاصله‌ای قابل توجه از آن قرار گرفته‌اند. داستان غم‌انگیز زندگی اسکورپین و نبرد قدیمی او با ساب‌زیرو نیز در به دست آوردن این سطح از محبوبیت بی‌تاثیر نبوده است. در اکثر تریلرهای معرفی نسخه‌های جدید مورتال کمبت به خصوص تریلر زیبای نسخه دهم که قرار است در ماه آپریل منتشر شود اسکورپین حضور داشته و این امر به خوبی از محبوبیت این کاراکتر در نزد ادبون و طراحان مورتال کمبت خبر می‌دهد. همانطور که گفته شد تا چند ماه دیگر نسخه جدید مورتال کمبت روانه بازار خواهد شد پس لازم نیست برای تجدید دیدار با قهرمان خود مدت زیادی منتظر بمانید.

کریتوس (Kratos)
سبک بزن و بکش (Hack and slash) تا به امروز قهرمانان زیادی را به خود دیده‌ است قهرمانانی مانند دانته از شیطان هم می‌گرید (DMC)، وار و سوارکار مرگ از در رکاب تاریکی (DarkSiders)، بلمونت از کستلوانیا، هایابوسا از نینجا گایدن و چندین و چند قهرمان دیگر که هرکدام به نوبه خود خاطرات بسیار خوشی برای بازی‌کننده‌ها ایجاد کرده‌اند. اما از تمام این قهرمانان نمی‌توان به عنوان کاراکترهای به یادماندنی و جاویدان نام برد. بلمونت و هایابوسا با افتضاحی که نسخه‌های جدید دو بازی به بار آوردند حداقل به طور موقت نام خود را از لیست بازی‌کننده‌ها حذف کردند،  دانته یک کاراکتر خوب و دوست‌داشتنی است اما ویژگی خاصی ندارد که آن را به کاراکتری منحصربفرد مبدل کند و به همین ترتیب. در میان لیست قهرمانان این ژانر نامی وجود دارد که هنگام به زبان آوردنش تن هر بازی‌کننده‌ای به لرزه درمی‌آید و سراسر وجودش پر از هیجان می‌شود و آن نام چیزی نیست به جز کریتوس.
قهرمان خشن و البته بسیار محبوب سری بازی‌های خدای جنگ که همواره باعث افتخار سونی و پلی‌استیشن بوده است. سانتامونیکا با خلق کریتوس در سال 2005 و آتش انداختن در زندگی خدایان یونان آوازه‌ای بلند برای خود دست و پا کرد و از همه مهم‌تر یک قهرمان فراموش‌نشدنی به بازی‌کننده‌ها هدیه کرد. کریتوس در چند عنوان منتشر شده خدای جنگ نه به انسان‌های مظلوم کمک می‌کند، نه دست ضعفا را می‌گیرد و نه برای برقراری عدالت می‌جنگد بلکه هدف وی تنها و تنها گرفتن انتقام از مسببین رنج‌ها و عذاب‌هایی است که پس از کشتن خانواده‌اش گریبان او را گرفته‌اند. خشونت در ذات کریتوس لانه کرده و به نظر می‌رسد این قهرمان هرگز روی راحتی و آرامش را به خود نخواهد دید. فاکتور اصلی موثر در محبوبیت بی‌نظیر کریتوس همین خشونت قهرمان و استفاده از آن در نبردهای منحصربه‌فرد بازی خدای جنگ است و اگر نه وی نیز به کاراکتری همچون دانته مبدل می‌شد. خبر خوب اینکه سانتامونیکا ساخت عنوان جدید خدای جنگ را برای کنسول پلی استیشن4 تایید کرده هرچند حداقل تا دو سال دیگر خبری از انتشار آن نخواهد بود.

سم فیشر (Sam Fisher)
سری بازی‌های تام کلنسی از یوبی‌سافت در اکثر موارد از داستان‌های خوب و به یادماندنی بهره برده‌اند، داستان‌هایی که معمولا قهرمان محور نیستند. در نسخه‌های مختلف Rainbow Six قهرمانان در حال تغییر هستند اما موضوع ضد تروریست آنها ثابت است. در شناسایی در خفا (Ghost Recon) نیروهای ویژه ایالات‌متحده و استفاده از پیشرفته‌ترین ابزارهای جنگی دنیا، محور داستان و گیم‌پلی است و در هاوکس نمایش هواپیمای فوق پیشرفته است که خودنمایی می‌کند. تنها عنوان تام‌کلنسی که می‌توان صفت قهرمان‌محور را به آن نسبت داد سری بازی‌های اسپلینترسل است که در سال 2002 قهرمانی باشکوه با نام سم فیشر را به دنیای بازی‌های ویدیویی معرفی کرد. اسپلینترسل در ژانر مخفیانه (Stealth) منتشر شد، ژانری که پیش از عرضه این اثر، حاکمی بلامنازع به نام هیت‌من برخود می‌دید. اما چرا سم فیشر از رقیب باسابقه‌اش یعنی مامور47 پیشی گرفت و حالا از آن به عنوان یکی از پنج قهرمان محبوب تاریخ بازی‌های ویدیویی یاد می‌کنیم؟ جواب سوال این است که سم فیشر در طی چند سال و در نسخه‌های مختلف سرگذشت‌های متفاوتی را پشت سرگذاشته و بازی‌کننده‌ها با لحظه به لحظه این سرگذشت‌ها زندگی کرده‌اند.
فیشر از یک مامور ویژه ساز‌مان‌های جاسوسی (نسخه‌های ابتدایی اسپلینترسل) به ماموری دو جانبه تبدیل شد (نسخه Double Agent) و در قلب نیروهای دشمن نفوذ کرد و سپس به یک محکوم مبدل شد و برای گرفتن انتقام جنگید (Splinter Cell: Conviction) و در آخرین نسخه منتشر شده به عنوان قهرمانی آزاد و مستقل به میدان نبرد پای گذاشت. در نقطه مقابل مامور47 همواره همان قاتل خونسرد بوده و تغییر خاصی در این چند سال پیدا نکرده است. داستان‌های اسپلینترسل همواره از جزییات و کنایه‌های فراوانی برخوردار بوده‌اند به گونه‌ای که می‌توان هم اکنون به سراغ نسخه ابتدایی این سری از بازی‌ها رفت و با وجود گرافیک نه چندان بالا از داستان آن و از همه مهم‌تر از کنترل قهرمانی همچون سم فیشر لذت برد.

ماریو (Mario)
میاموتو زمانی که تمام خلاقیت خود را در خلق ماریو به کار می‌گرفت هرگز تصور نمی‌کرد حاصل کارش به یکی از نمادهای بازی‌های ویدیویی مبدل شود. آخر چگونه ممکن است مردی سیبیلو با ظاهری مضحک و کلاه قرمز محبوب‌ترین قهرمان بازی‌های ویدیویی لقب بگیرد آن هم در فضایی که نام‌هایی همچون اسکورپین یا کریتوس قرار دارند. این ناممکنی است که ماریو یا همان قارچ‌خور خودمان ممکن کرده است و هرکجا نامی از بازی‌های ویدیویی به میان آید نام ماریو نیز خودنمایی می‌کند. از بازی‌کننده‌های بسیار قدیمی گرفته تا بازی‌کننده‌های تازه‌کار همه و همه قهرمان سری بازی‌های سوپرماریو را می‌شناسند و با تمام وجود دوستش دارند. همه چیز در سری بازی‌های سوپر ماریو در عین سادگی زیبا و دلنشین است به عنوان نمونه به نظر شما چرا موسیقی‌ متن بسیار ساده این بازی یکی از محبوب‌ترین و آشناترین موسیقی متن‌های بازی‌های ویدیویی است. قدمت این بازی در کسب محبوبیت آن بی‌تاثیر نبوده ولی عامل اصلی موفقیت ماریو بدون شک خلاقیت و هنر قابل احترام میاموتو و طراحان این سری از بازی‌ها است. ماریو، لاکپشت‌ها، یوشی (اژدهای سبز) و دشمن اصلی قهرمان داستان با نام باوزر (Bowser) همه و همه اگر نگوییم بهترین، حداقل یکی از بهترین بخش‌های زندگی بازی‌های ما را تشکیل داده‌اند که برای ایجاد آنها همواره مدیون میاموتو و نینتندو خواهیم بود.

اسنیک (Snake)
امکان ندارد لیستی از قهرمانان محبوب بازی‌های ویدیویی ارایه شود و در آن نامی از کاراکترهای مخلوق کوجی‌ما وجود نداشته باشد. سری بازی‌های متال‌گیر
(Metal Gear) نماد هنرنمایی کوجی‌ما در دنیای بازی‌های ویدیویی هستند و قهرمان اصلی متال‌گیر یعنی اسنیک به لطف شخصیت‌پردازی و طراحی بی‌نظیر کوجی‌ما از سال 1987 در لیست قهرمانان محبوب بازی‌کننده‌ها قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های شناخته شده متال گیر کات‌سین‌های بسیار طولانی و البته جذاب این عناوین است که همواره نقش عمده‌ای در معرفی کاراکترهای فراموش‌نشدنی این اثر قدیمی داشته‌اند. اسنیک در عناوین مختلف متال‌گیر تحولات و تغییرات زیادی را پشت سرگذاشته که تمامی آنها به نوبه خود در شکل‌گیری شخصیت منحصربفرد مخلوق کوجی‌ما نقش داشته‌اند. در متال‌گیر4 که نقطه اوج این سری از بازی‌ها چه از نظر گرافیک و چه از نظر گیم‌پلی و داستان محسوب می‌شود اسنیک با ظاهر سالخورده خود حاضر شد و در پایان آن به غم‌انگیزترین شکل ممکن با بازی‌کننده‌ها خداحافظی کرد. در نسخه چهارم و در یکی از مهیج‌ترین دیالوگ‌های رد و بدل شده میان نایومی (Naomi) و اسنیک به علت پیرشدن سریع اسنیک اشاره می‌شود که می‌توان از آن به عنوان یکی از زیباترین و دراماتیک‌ترین صحنه‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی نام برد. عنوان پنجم متال‌گیر در سال آینده میلادی منتشر خواهد شد اما وقایع آن به سال‌ها پیش از داستان متال‌گیر4 برمی‌گردد.


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200