http://www.ictnews.ir/
http://ictnews.ir
دوشنبه 22 آبان 1396
رژه پيامک‌هاي تبليغي روی روان مردم
رژه پيامک‌هاي تبليغي روی روان مردم

سرنوشت طرح ساماندهی همچنان مبهم است

نادر نينوايي
بحث مسدود شدن پيامک‌هاي تبليغاتي چيز تازه‌اي نيست و نزديک به يک‌دهه است که پيامک‌هاي تبليغاتي هر روز در حجمي گسترده براي کاربران اپراتورهاي موبايلي کشور ارسال مي‌شود. **با وجود وعده و وعيد وزراي مختلف ارتباطات براي متوقف کردن اين پيامک‌ها، همچنان زور شرکت‌هاي تبليغاتي ارسال پيامک به وعده‌ها، اقدامات و طرح‌های ساماندهی چربیده است.**
با اين تفاسير گويا نبايد به اين زودي‌ها حتی براي کاهش شتاب قطار پيامک‌هاي تبليغاتي پاياني را متصور شد، چه رسد به مهار کامل آن. شواهد نشان می‌دهد اين قطار همچنان بدون هیچ خلل و مانعی روي ريل حرکت کرده و به اين زودي‌ها هم خيال توقف ندارد.
در ادامه تلاش‌های مسوولان وزارت ارتباطات برای مهار این پدیده، آذری‌جهرمی نیز در روزهای ابتدايي‌ حضورش در وزارتخانه خيلي زود خبر از برخورد جدي براي مسدود کردن پيامک‌هاي مزاحم داد. با اين وجود اتخاذ شيوه‌اي جدید یعنی امکان ثبت شکایات مردم از پیامک‌های تبلیغاتی هم تاکنون ناکارآمد بوده و همچنان انبوهي از پيامک‌هاي تبليغاتي براي کاربران موبايل ارسال مي‌شود. **نکته قابل تامل آنکه حتی پس از خبر راه‌اندازی سامانه ثبت شکایت از پیامک‌های تبلیغاتی، هیچ تاثیری هر‌چند محدود و موقت روی میزان ارسال این پیامک‌ها هم دیده نمی‌شود.**
درخواست وزير براي گزارش پيامک‌هاي مزاحم
محمدجواد آذری‌جهرمی اواخر مهرماه امسال به اظهارنظر در خصوص پيامک‌هاي تبليغي پرداخت و راه‌حل نهايي وزارت ارتباطات براي حل مشکل پيامک‌هاي تبليغي مزاحم را بيان کرد. وي گفت: سامانه ۱۹۵‌‌ برای رسیدگی به شکایت کاربران درباره ارسال پیام‌های تبلیغی پیامکی کار خود را آغاز کرد و کاربران می‌توانند متن پیام تبلیغی را به این سامانه ارسال کنند و پس از بررسی تخصصی و تشخیص تبلیغی بودن آن، اقدام لازم صورت می‌گیرد.
با اين اظهارات درواقع وزارت ارتباطات عملا به جاي آنکه خود از طريق سازمان رگولاتوری وارد عرصه مقابله و انسداد ریشه‌ای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی شود، توپ را در زمین کاربران انداخت و آنها را مسوول گزارش ارسال‌کنندگان پيامک‌هاي تبليغي و مزاحم کرد.
اگرچه طبق اعلام وزير ارتباطات قرار بود هيچ هزينه‌اي براي ارسال پيامک به سامانه 195 براي ثبت شکايت پيامک‌هاي مزاحم اخذ نشود، اما اين اتفاق نيفتاد تا وزير در شبکه اجتماعي خود به توضيح موضوع پرداخته و بنويسد که این هزینه‌ها به صورت اشتباهی از مشترکان کسر می‌شده و مبالغ کسر شده به مشترکان برگشت داده می‌شود.
از سوي ديگر اما از ۴۰ هزار پیامک شکايتي که به سامانه ۱۹۵ واصل شده است، فقط نصف آن به شکل صحیح ارسال شده که همين آمار اشتباه 50 درصدي در ارسال پيامک هم گوياي اطلاع‌رساني ضعيف وزارت ارتباطات در خصوص نحوه صحيح ارسال پيامک گزارش به سامانه 195 است.
اگرچه خبری از نتیجه همین میزان شکایت پذیرفته‌شده نیز در دست نیست و اطلاعاتی از رایگان شدن هزینه ارسال پیامک برای سامانه 195 و بازگشت وجوه اخذ‌شده از مشترکان نیز نیست.
تعدد شماره‌هاي ارسال‌کننده پيامک تبليغي
يکي از نکات جالب توجه در خصوص پيامک‌هاي تبليغي که براي کاربران ايراني ارسال مي‌شود آن است که از هر شماره فقط يک يا نهايتا دو بار پيامک تبليغي ارسال مي‌شود. درواقع از زماني که کاربران ايراني اين امکان را يافتند که با ارسال پيامک به 9990 دريافت پيامک تبليغي را مسدود کنند؛ برخي افراد سودجو با استفاده از سيم‌کارت‌هاي شخصي اقدام به ارسال پيامک تبليغي به شکل انبوه کردند. يکي از همکاران ما که پيامک‌هاي تبليغي خود را لغو کرده بود، بعد از ترفند جدید ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی از طریق سیم‌کارت‌های شخصی، امروز با فهرستي از 500 شماره شخصي مواجه است که از 98 درصد این شماره‌ها تنها يک بار پيام تبليغي براي او ارسال کرده‌اند.
رگولاتوري سال گذشته قانوني را به‌اجرا گذاشت که بر اساس آن هر ایرانی تنها می‌توانست 10 سیم‌کارت به نام خود از هر اپراتور تلفن همراه داشته باشد؛ با احتساب چهار اپراتور اصلي در آن زمان هر ایرانی می‌توانست نهايتا حداکثر 40 سیم‌کارت را به نام خود ثبت کند.
اما ظاهرا این طرح نیز هیچ کمکی به ارسال انبوه پیامک‌های تبلیغاتی از طریق سیم‌کارت‌های شخصی نکرده است.
از سوي ديگر هر شماره‌اي که مسدود مي‌شود نيز بعد از مدتي با اين توجيه که نامبرينگ يک سرمايه ملي است، بار ديگر فروخته مي‌شود و امکان خريد شماره‌هاي جديد براي فرد متخلف فراهم مي‌شود. مجموع اين‌ها باعث شده که برخي افراد سودجو با خريد فله‌اي سيم‌کارت و ثبت آنها به نام خود یا دیگران، به ارسال پيامک‌هاي تبليغي اقدام کنند و در صورت مسدود شدن هم شماره‌هاي جديد و بيشتري خريداري کنند.
لزوم تغيير شيوه در برخورد با پيامک‌هاي تبليغي
چندي پيش ريیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص نحوه برخورد با پيامک‌هاي تبليغي که از شماره شخصي پيامک مي‌فرستند اعلام کرد که بررسی شکایات از سیم‌کارت‌های ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی به صورت محتوایی نیست و ما به محتوای پیامک‌ها ورود نمی‌کنیم، بلکه بر مبنای دریافت گزارش‌های مردمی و تعداد پیامک‌هایی که طی چند روز از این سیم‌کارت ارسال می‌شود آن را مزاحم تشخیص داده و با آن برخورد می‌کنیم.
به نظر مي‌رسد وزارت ارتباطات و رگولاتوري براي حل اين مشکل بايد رويه ديگري پيش بگيرند و با اعمال جريمه‌هاي سنگين براي اشخاص حقيقي و حقوقي که اقدام به ارسال پيامک تبليغي با سيم‌کارت شخصي مي‌کنند و با بالا بردن ريسک کار، صرفه اقتصادي اين تجارت غيرقانوني را از بين ببرد.
همچنين به لحاظ فني امکان بررسي اينکه چه شماره‌هايي در تعداد بالا پيامک‌هاي گروهي ارسال مي‌کنند وجود دارد که با اتکا به اين روش نيز مي‌توان زحمت گزارش تخلف سيم‌کارت‌هاي شخصي را که پيامک تبليغي مي‌فرستند از دوش مردم برداشته و به رگولاتوري که وظيفه رسيدگي به چنين مواردي را دارد سپرد.
این مساله در حالی همچنان در ایران لاینحل مانده که از سال‌ها قبل دارندگان ایمیل امکان ارسال بیش از 50 ایمیل گروهی نداشته و ارایه‌دهندگان این خدمات آن را مشمول اسپم دانسته و از ارسال ایمیل در حجم بالا خودداری می‌کنند. ضمن آنکه بسیاری از ایمیل‌های اسپم نیز تشخیص داده شده و مستقیما به Spam Box کاربران ارسال می‌شود تا هیچ مزاحمتی برای دریافت‌کنندگان این خدمات رایگان ایجاد نشود.
حال آنکه کاربران موبایل در ایران برای استفاده از این وسیله‌ ارتباطی هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای پرداخت کرده و این حق آنهاست که از خدمات مناسب برخوردار باشند و حریم خصوصی آنها با مزاحمت وقت و بی‌وقت مواجه نشود.
**آنچه مسلم است، خروجی طرح ساماندهی ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از طریق سیم‌کارت‌های شخصی به‌هیچ‌وجه روشن نیست و این موضوع همچنان جزو پرونده‌ها و وعده‌های باز وزارت ارتباطات تلقی می‌شود** که در آینده همچنان مورد پیگیری قرار خواهیم داد.
در نهایت بايد گفت که اگر عزم جدي براي خارج کردن قطار متخلفاني که پيامک‌هاي تبليغي مزاحم با شماره شخصي مي‌فرستند از ريل وجود دارد، بايد با برنامه‌ريزي دقيق تصميمي قاطع، عملیاتی و البته سريع گرفته‌‌ شده و از اقدامات نمایشی پرهیز شود.
 
 

 


مطالب مرتبط
نظرات کاربران

ارسال نظر در مورد این مطلب:
نام شما : *
آدرس ایمیل : *
متن نظر : *
کد امنیتی :
Refresh Code

لطفا عبارت درج شده در تصویر بالا را در کادر زیر بنویسید

*
 


کليه حقوق اين سایت متعلق به ICTNEWS است.
انتشار مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز است.
تماس با ما: 88946450  فرم تماس با ما
این پرتال قدرت گرفته از :
سیستم مدیریت پرتال و خبرگزاری دیاسافت
ارتباط با ما : 1000030200